Bør det være lovligt for motorcykler konstant at køre med langt lys på uden for lygtetændingstiden? Ville det nedbringe antallet af ulykker, hvis det var lovligt? Og kan det passe at langt lys ikke blænder i dagtimerne? Hvis du kan svare "ja" til de tre spørgsmål, så er du enig med Motorcykel Forhandler Foreningens formand John Tange, der i følgende pressemeddelelse opfordrer politikerne til at ændre færdselsloven for motorcyklisternes skyld.
Motorcykel Forhandler Foreningen (MFF) arbejder til stadighed for at forbedre trafiksikkerheden for motorcyklisterne, bla. i forbindelse med forskellige kampagner herunder Sikkerpå2hjul, Se OS-Nu kommer vi og Red en tyv-Lås din motorcykel.
"Ethvert dødsfald i trafikken er et for meget", udtaler John Tange, formand for MFF, "men vi kan da heldigvis se en positiv udvikling af motorcykeluheld med dødelig udgang er faldet fra 26 i 2016 til 11 uheld i 2017, en udvikling vi hilser særdeles velkommen, men det stopper ikke vores initiativer for færre uheld hvor motorcykler er involveret."
Når de ser nærmere på omtale af uheldene, er det gennemgående træk, at motorcyklister bliver overset, derfor har de set alt for mange uheld, hvor bilisten citeres således: ”Jeg så ikke motorcyklen.”
"Det er ikke vores opgave, at opdrage på bilisterne", siger John Tange, "men det er vores opgave at passe på os selv som motorcyklister, derfor mener vi at et lille vip på kontakten på styret vil være i stand til at redde liv."
En del af årsagen til den mindre synlighed skal hentes i den udvikling, der er sket med hensyn til lygteføring.
Indtil 1.maj 1977 var det ikke lovpligtigt for nogen trafikanter at anvende nærlys uden for lygtetændingstiden.
Ved lov nr. 287 af 10.juni 1976 blev det lovpligtig for motorcykler at køre med nærlyset tændt uden for lygtetændingstiden begyndende 1.maj 1977. Formålet var at tydeliggøre denne trafikantgruppe, hvilket lykkedes. Nu var det tydelig forskel på om det var en motorcykel eller en bil man skulle forholde sig til.
Problemet opstår så ved lov nr.401 af 13 juni 1990 med ikrafttrædelse 1.oktober 1990 hvor også bilister bliver pålagt, at anvende nærlys/kørelys permanent, uden for lygtetændingstiden.
På den måde mistede motorcyklisten fordelen af, at blive set og identificeret tydeligt i dagtimerne.
Løsningen sidder lige ved venstre håndtag og er allerede indbygget i alle motorcykler, på den måde pålægges der ikke ekstra omkostninger for denne trafikantgruppe for at kunne færdes mere sikkert i trafikken.
På denne enkle måde vil denne trafikantgruppe igen blive synlig i trafikbilledet – et enkelt fjernlys blænder ikke i dagtimerne, men gør opmærksom på, at det er en motorcykel.
Derfor mener vi i MFF, at motorcyklister i Danmark lovligt bør køre med et fjernlys tændt uden for lygtetændingstiden.
Motorcykel Forhandler Foreningen er klar over, at det er et kontroversielt forslag, men de mener, det er en tvingende nødvendighed, at bilisterne får øje på motorcyklisterne, hvis antallet af uheld hvor bilister ikke har set motorcyklisten skal nedbringes – så for lige at summe det op i et billede:
"Løsningen er jo så såre enkel, at det undre det ikke er blevet indført allerede", slutter John Tange formand for Motorcykel Forhandler Foreningen sin opfordring til politikerne.
Hvis du vil læse mere om emnet, kan du på dette link finde en rapport foretaget af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i 2009 omhandlende "Synlighed af motorcyklister i dagslys". I rapporten beskriver de fjernlys som værende "meget kraftigt blændende" på 100 meters afstand selv i dagslys, men konkluderer alligevel, at brugen af det eller andre alternative lyskilder på visse strækninger/steder/tidspunkter kan være en stor fordel. Rapportens primære anbefaling er dog synlig beklædning og nærlys i henhold til loven kombineret med fokus på at placere sig strategisk på vejbanen i forhold til bilister, så man mindsker risikoen for at blive overset.
Hvad mener du om MFF's forslag? Hop ind på vores Facebook-side og deltag i debatten.