KTM's 790 Duke har siden lanceringen i starten af året taget verdens motorjournalister med storm. Roserne skyldes ikke mindst den nye 105-hestes twinmotor på 799 kubik, som blev introduceret sammen med modellen på EICMA 2017. Og både dén motor og chassiset danner base for en ny lillebror i KTM's Adventure-klasse – her er, hvad vi ved:
Den nye 790 Adventure R skal supplere 1090 Adventure og den store 1290 Super Adventure i den eventyrlystne ende af KTMs modelprogram. Den bliver eftersigende den mest terrænorienterede af de tre med lav vægt, lavt tyngdepunkt takket være en sænket benzintank, lav sædehøjde og egerfælge i klassiske offroad størrelser.
Vi fik allerede prototypen af KTM 790 Adventure R at se på EICMA-udstillingen 2017.
LC8c-motoren fra 790 Duke er blevet tunet til at levere mere moment over et bredere spektrum, rækkevidden skulle være over 400 km på en tank, og fuldt justerbar WP-affjedring for og bag indikerer, at denne cykel kan være med på en gang seriøs udforskning af terrænet.
790 Adventure R kommer naturligvis også med radialmonterede ABS-bremser (og muligheden for at sætte ABS'en i "Offroad-mode", hvilket vi håber betyder "slå fra") og et hav af elektroniske hjælpemidler. Den nye KTM lanceres officielt til EICMA 2018 i efteråret og kommer i handlen til 2019.