Retrobølgen raser stadig i bedste velgående, og nu udvider Honda deres Neo Sport Café-serie, med deres første bud på en kåbeklædt motorcykel i retrodesign. Navnet er Hawk 11, og selvom stilen deles med CB-modellerne, kommer det meste af teknikken faktisk fra en helt anden ende af modelprogrammet.
Godt 1.000 kubik
Motoren i Hawk 11 er nemlig den samme tocylindrede rækkemotor, som sidder i Africa Twin, CMX 1100 Rebel og den nye touringmaskine NT 1100, men det er endnu ikke offentliggjort, hvad effekten fra de 1.084 kubik bliver i Hawk 11. Et bud kunne være samme 101 hk og 104 Nm som i NT 1100, men modsat de andre modeller kan Hawk 11 ikke umiddelbart fås med DCT-gear.
LCD-instrumentet er hentet fra CMX 1100 Rebel, og spejlene er utraditionelt monteret under styret.
Årsagen til, at informationerne er lidt sparsomme, er, at Hawk 11 ind til videre kun er bekræftet til det japanske marked. Hvorvidt modellen også finder vej til Europa og Danmark er dermed uvist, men da drivlinjen allerede er Euro 5-godkendt, er det nærliggende at tro, at vi får den at se herhjemme på et tidspunkt.
Sportsligt chassis
Affjedringen lader til at være unikt for Hawk 11 med nye Showa SFF-BP gaffelben fortil og monofjeder med link bagtil, mens radialmonterede Nissin-calipre leverer bremsekraften. ABS er standard, og det samme gælder "avanceret elektronisk kontrolteknologi" – men om det dækker over en 6-akses IMU som Africa Twin, eller et simplere traction-control-system uden kurvefunktion som på NT 1100 fremgår ikke.
Række-2'eren kendes fra NT 1100 og Africa Twin, men er i Hawk 11 altid med 6-trins manuel gearkasse.
De sidste detaljer om Honda Hawk 11 forventes offentliggjort på Tokyo Motorcycle Show her i weekend, men om dette også omfatter muligheden for en europæisk lancering vides ikke. Vi så den dog gerne herhjemme, for en 100-hestes elegant landevejsracer til eksempelvis 150.000 kroner som CMX 1100 Rebel, burde der nok være marked for!