Det italienske mærke Moto Morini kan spore sin historie tilbage til 1937, men efter forskellige italienske ejere og en konkursbegæring i 2010, blev mærket sidste år solgt til den kinesiske Zhongeng Vehicle Group. På EICMA-udstillingen i år viste mærket så første resultat af det nye ejerskab i form af to modeller i mellemklassen.
To nye 650'ere
Modellerne bygger på samme nye platform, der har en 649-kubiks paralleltwin som kraftværk. Moto Morini har ikke afsløret specifikationer for motorerne endnu, men der er en del ligheder med Kawasakis 650'er, som allerede bygges på licens af kinesiske CFMOTO. Er der tale om en version af samme motor, kan vi se frem til præstationer omkring 61-69 hestekræfter og 65 Nm, som den yder i Kawasakis 650-modelprogram.
Scramblermodellen hedder "Seiemmezzo", hvilket betyder "seks en halv" på italiensk.
Selvom de to modeller deler samme motor, er designet meget forskelligt. Den røde X-Cape er en adventuremaskine med 19" forhjul, 160/135 mm affjedringsvandring for/bag og mulighed for sidetasker til langturen. Den har desuden justerbar vindskærm og en stor 7" TFT-skærm med Bluetooth-opkobling. Modsat er den hvide Seiemmezzo holdt i klassisk scramblerstil tilsat et 5" LCD-display, og den må formodes at være den billigste af de to.
Der er dog ikke offentliggjort priser og levering på modellerne endnu, og slet ikke i Danmark, hvor der ikke er en officiel Moto Morini-importør. Madsens Garage i Hammel hjælper dog som hidtil gerne til med bestilling, og begge motorcykler kan leveres i en 48-hestes version til A2-kørekort, når de kommer på markedet engang næste år.