Denne uge skulle der have været afholdt de første seks frie træninger i den nye MotoE-serie, der i 2019 skal køres sideløbende med udvalgte grand prixer i MotoGP-serien. Efter de første to vellykkede træningspas i onsdags indtraf katastrofen dog, hvilket i første omgang har udskudt starten på 2019 FIM Enel MotoE World Cup.
Efter onsdagens test blev de elektriske racermotorcykler opladet til næste dag i løbet af aftenen, og da opladningen var afsluttet, opdagede de ansvarlige røg fra en prototypeladestation. Det udviklede sig hurtigt til en regulær brand, der ikke kunne nå at blive slukket, inden den spredte sig til hele paddock-teltet.
Samtlige 18 Energica Ego-racere blev destrueret i branden, men FIM arbejder på højtryk for at få produceret nye.
"Paddocken indeholdt alle 18 racermotorcykler og størstedelen af det udstyr, vi skulle bruge til sæsonen, så tabet af det materiel er selvfølgelig et tilbageslag, der nødvendiggør en ændring af løbskalenderen", fortæller MotoE's administrerende direktør Nicolas Goubert. Han understreger dog, at ingen kom til skade i branden, og at MotoE fortsat vil have sin første sæson i 2019 med et mesterskab fordelt over fem løb.
Det bliver dog ikke muligt at have nye dele klar allerede til det første løbet i Jerez, der skulle have været afholdt i maj måned, men de efterfølgende løb på Le Mans, Sachsenring, Red Bull Ring og Misano er fortsat planlagt, og derudover må man formode, at MotoE-mandskabet kommer til at køre MotoGP-serien følgeskab til ét af de andre løb i sæsonen som erstatning for Jerez.
Hele holdet af MotoE-kørere kommer dog alligevel ud at køre i 2019, dog med let ændret race-kalender.
FIM Enel MotoE køres på Energica Ego Corsa-motorcykler, der med kraftige lithium-ion-batterier og en elektrisk motor yder 160 hk, 200 Nm og har en topfart på 270 km/t. En opladning fra 0-85 procent tager omkring 20 minutter, og MotoE køres på under halv løbsdistance af MotoGP – cirka 10 omgange per løb.
Den præcise årsag til branden undersøges stadig.