Siden Norton genopstod i 2008, har de primært fokuseret på V4-motoriserede superbikes til priser med rigtig mange nuller. Denne weekend trækker de dog sløret af deres nye mellemklassemodel, som de håber at producere 2.000 eksemplarer af om året; Norton Atlas 650.
Den kommer i to forskellige versioner kaldet Nomad og Ranger, men de deler begge en 650-kubiks paralleltwin, der startede livet som halvdelen af V4'eren fra de store superbikes. Motoren leverer 84 hestekræfter, hvilket burde være nok til formålet – Atlas er nemlig mere til terræn end ræs.
Topmodellen Atlas Ranger er den mest terrænduelige af de to med 19"-forhjul, længere vandring og et mere råt udseende, men den billigere Atlas Nomad kan også bruges på grusvej med fuldjusterbar 50 mm forgaffel og trådegerfælge. Begge modeller har desuden ABS og traction-control, der kan slås fra til offroad-kørsel.
Priserne i England er 85.000 kroner for Nomad og 100.000 kroner for Ranger, så selvom vi ikke kender prisen med dansk afgift, burde der være mulighed for at komme ud at køre Norton, når Atlas 650 kommer på markedet i starten af 2019.