Ny 'Afrikaner' med vokseværk

  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (16).jpg
  • 189349_20YM_Africa_Twin.jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (15).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (13).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (14).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (11).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (5).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (8).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (10).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (12).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (7).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (3).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (4).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (1).jpg
  • Honda Africa Twin 1100 MCTC (2).jpg

Honda har præsenteret en helt ny version af rejseenduroen Africa Twin, der får både opdateret stel, mere elektronik og større motor.

Sidst på året lander en ny Africa Twin på dansk jord, og den byder på den største ændring siden introduktion af det legendariske modelnavn i 2016. I 2020-versionen af Africa Twin vokser modellen nemlig fra den tidligere CRF 1000 L til CRF 1100 L.

Flere heste og lavere vægt
Det dækker naturligvis over, at den 998-kubik twin er blevet udvidet til en volumen på 1.084 kubik med 6,4 mm øget slaglængde og helt nyt topstykke, mens boringen forbliver uændret på 92 mm. Effekten er dog ikke uændret, 101 hk og 105 Nm er et fint lille løft fra CRF 1000'erens 95 hk/99 Nm, men den ekstra slagvolumen burde allerede gøre sig bemærket fra 2.500 o/min.

Africa Twin fås i  standard- eller en Adventure Sports-version med større benzintank, vindskærm, alutasker mv.

På trods af den større motor er den nye Africa Twin smallere og 5 kilo lettere end forgængeren, hvilket ikke kan skade offroad-egenskaberne. Dertil kommer et opdateret stel med nye aluminiumssvingarm baseret på den fra motocrosscyklen CRF 450 R.

Nu med elektronisk affjedring
I modsætning til forgængeren er det altså den normale Africa Twin, der er den mest terræn-mindede, mens Adventure Sports-udgaven er tiltænkt komfortabel langtur fortrinsvis på fastere underlag. Den øgede komfort hjælpes på vej af semiautomatisk, elektronisk Showa EERA-affjedring, der nu fås til Adventure Sports-modellen som ekstraudstyr.

Motoren vokser fra 998 til 1.084 kubik i den nye CRF 1100 L Africa Twin med øget effekt til følge.

Der er generelt blevet udviklet på elektronikfronten med den nye CRF 1100 L, under overfladen gemmer sig nu en 6-akses IMU, der styrer både 7-trins traction-control og kurve-ABS, modvirker baghjulsløft og stejlen, og kan indstilles til både vej og terræn. Desuden er fartpilot standard, og så kan Africa Twin stadig fås med DCT dobbeltkoblingsgearkasse, der giver mulighed for automatiske skift.

Africa Twin bliver digital
Mere synligt er nye LED-lygter (udover en generel opfriskning af designet, naturligvis) samt en helt ny instrumentpakke. Den består af en 6,5" TFT-farveskærm med touchfunktion og et mindre LCD-display, der kan vise basale informationer om fart, gear osv., hvis den store skærm er optaget af eksempelvis navigation. Som noget nyt kan iPhone nemlig spejles på skærmen via Apple Carplay, mens Android-enheder indtil videre på nøjes med almindelig Bluetooth-opkobling.

En stor TFT-skærm med navigation, telefonopkobling og køreindstillinger er kombineret med et traditionelt LCD-display.

Honda har endnu ikke meldt noget ud om priser på den nye Africa Twin, men med større motor og mere udstyr må det forventes, at den starter lidt højere end CRF 1000's 196.985 kroner. Vi ved forhåbentlig mere, når vi har set modellen i virkeligheden på årets EICMA-udstilling i november måned.

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.