At emulere betyder ifølge Den Danske Ordbog at: "efterligne (på en måde som er lige så god som originalen), reproducere/simulere/genskabe". Det er ordet, som italienske Emula har sit navn fra, og det er meget rammende, for den elektriske motorcykels store glansnummer er netop at emulere klassiske benzinmotorer i både lyd og følelse.
"100 motorcykler i én"
Idéen om at afspille kunstig lyd fra andre motorer er ikke ny, og kendes blandt andet fra Renaults "R-Sound Effect RS", der kan gengive lyden fra forskellige sportsvogne (og motorcykler) i din Renault Clio. Emula går dog skridtet videre, for det er ikke kun lyden, den imiterer, faktisk er det hele drivlinjen lige fra mængden af vibrationer, antal hestekræfter og momentkurve til gearudvekslingen i den kunstige transmission.
Med et tryk på skærmen kan du skifte lyd, gearing og motoreffekt fra f.eks. en lille totakter til en stor V2'er.
Det betyder, at du det ene sekund kan køre på en 58 hestes 2-takter fra 1980'erne, med den kraftlevering og lyder der følger med den, og det næste sekund kan skifte til en 600 kubiks supersport-maskine med 100 hk. Bremser og affjedring ændrer sig naturligvis ikke, men følelsen af motor og gear gør, så du i princippet får flere motorcykler i én.
Inspireret af gaming
Idéen har den italienske virksomhed 2electron fået fra Playstation-spil og lignende, hvor man kan køre mange forskellige (simulerede) motorcykler af alle typer og årgange, og Emula er simpelthen en fysisk version af det, hvor én motorcykel i garagen kan have flere personligheder.
Vi synes idéen er superspændende, og hvis det er fraværet af vibrationer og lyd, der er ens største aversion mod elmotorcykler, kunne dette måske være løsningen. Emula er naturligvis endnu kun et koncept, men vi synes, at den ser meget overbevisende ud og glæder os til at følge dens videre færd. Se selv efter i videoen herunder, hvor den emulerer tre forskellige motorcykler: