Ny über-BMW på vej?

  • P90332049_highRes_departed-by-custom-w (1).jpg
  • P90332047_highRes_departed-by-custom-w.jpg
  • P90332078_highRes_departed-by-custom-w.jpg
  • P90332044_highRes_departed-by-custom-w.jpg
  • P90332042_highRes_departed-by-custom-w.jpg
  • P90332041_highRes_departed-by-custom-w.jpg
  • P90332076_highRes_departed-by-custom-w.jpg
  • P90332035_highRes_departed-by-custom-w.jpg
  • P90332038_highRes_departed-by-custom-w.jpg
  • P90332033_highRes_departed-by-custom-w.jpg

BMW har vist prototypen på en ny enorm boxermotor forklædt som en spektakulær japansk custom-mc.

Hvis du hører til gruppen, der synes, at det er for galt, at BMW's topmodeller kører med rækkeseksere i stedet for boksermotor, er der måske håb forude! BMW har nemlig lavet en prototype på en helt ny, massiv 2-cylindret bokserenhed og givet den til en japansk custom-garage.

Ny motor og gammel stil
"Departed"-modellen er resultatet af den byttehandel, og det er en motorcykel i Salt Flat-stil, der med enorme 21" forhjul og 26" baghjul er lavet med inspiration fra hastighedsrekord-maskinerne fra 1920'erne og 1930'erne. Her er gjort rig brug af ulakeret stål og aluminium, og skjult affjedring samt en lav og langstrukket profil, giver "Departed" et råt og industrielt udseende.

Den unikke BMW kaldet "Departed" er skabt af Yuichi Yoshizawa fra japanske Custom Works Zon.

Den egentlige nyhed i custommodellen er dog den motor, der sidder i rørstellet. BMW har indrømmet, at det er en ny prototype, som de overvejer at sætte i produktion, men er ellers sparsomme med detaljerne indtil videre. Det er dog tydeligt, at den er luft/olie-kølet, og at stødstængerne er placeret over cylinderne bag klassiske kromklædte motorskjold  og så at slagvolumen helt sikkert er større end BMW's nuværende 1200-modeller.

Kommende H-D-konkurrent?
Tyskerne har ikke for vane bare at kaste koncepter med nye motorer til højre og venstre, og de seneste to i nyere tid vi kan komme i tanke om, Rolands Sans R 90 Custom og Concept 101, er begge endt i produktionsmodellerne R nineT og K1600 Bagger. Og når man husker på, at USA er BMW's andenstørste marked, og at den japanske specialbygger Custom Works Zon normalt laver Harley-Davidson's, er der nok ikke utænkeligt, at BMW arbejder på en form for cruiser-model med stor slagvolumen.

Selvom "Departed"-modellen er speciallavet, er selve R18-motoren en BMW-prototype, der kan komme i produktion.

Med "R18"-indgraveringen bag på sædet vil vi i hvert fald gerne betegne det som ret sandsynligt, at BMW i en nær fremtid kommer med en ny produktions-boksermotor på omkring 1.800 kubik. Det vil i så fald være den største slagvolumen i deres modelprogram og altså betyde en bokser tilbage i toppen af tyskernes mc-udvalg.

Hør prototypen på den nye motor brøle i videoen herunder: