200+ hestekræfter er svære nok at tæmme, når man ligger henover et vinklet styr gemt bag en fuldkåbe – så formentlig bliver det en umulig mission at holde forhjulet i asfalten, når Ducatis nye V4-motoriserede streetfighter med højt styr og bar front kommer på markedet i foråret 2020.
Ilddåb til Pikes Peak
Så lang tid behøver vi dog ikke vente for at se den nøgne racer i aktion, for allerede 30. juni kommer prototypen ud at køre til de første test i det årlige Pikes Peak Hill Climb. Ducati har valgt det legendariske hill climb på over 20 kilometer af Colorados offentlige vejnet til at vise modellens evner frem, da essensen i streetfighter-motorcykeltypen jo netop er superbikes omdannet til gaderæs.
Streetfighter V4-prototypen vil til Pikes Peak blive kørt af sidste års vinder Carlin Dunne.
Med 156 sving får racerkøreren Calin Dunne, der sidste år vandt Pikes Peak på en Multistrada 1260 PP, nok at se til, når han forsøger at køre streetfighteren fra konkurrenter som BMW S 1000 R, KTM 1290 Super Duke R og den nye elektriske udfordrer Zero SR/F.
"Verdens stærkeste streetfighter"
Detaljerne om prototypen er indtil videre meget sparsomme, men den specielle pixellerede lak, der normalt skal skjule prototypers udseende, er i Streetfighter V4's tilfælde lavet for at fremhæve linjerne, så vi har et ret godt billede af, hvordan den færdige model vil se ud, når den præsenteres på EICMA 2019 i november.
Derudover insinuerer Ducatis CEO Claudio Domenicali, at Streetfighteren får lov til at lukke helt op for den 1.100-kubik Desmosedici Stradale-motors 214 hestekræfter, der skal holdes i kontrol af blandt andet smart aerodynamik. Han siger i hvert fald, at den bliver "den højest performende streetfighter nogensinde produceret" – så der er vist lagt op til italiensk gadekamp med MV Augstas 208-hestes Brutale 1000 Serie Oro!