De fleste kender måske motorcykelmærket Lazareth fra den Maserati-motoriserede LM 847, som franskmændene præsenterede på motorshowet i Geneve tilbage i 2016. En 470-hestes Maserati-V8'er, omkring 400 kilo egenvægt og fire tætsiddende hjul med tiltefunktion tog Geneve-udstillingen (og internettet) med storm dengang, men skaberen Ludovic Lazareth havde svært ved at få den godkendt til vejen – hvorfor mon.
Lazareth LM 410 er reelt en ATV med fire tætsiddende hjul, men den kan tilte fra side til side som en Yamaha Niken.
Motor fra Yamaha R1
Derfor har han taget visionen og det overordnede visuelle udtryk fra LM 847 og skruet vanviddet ned fra 100 % til 95 % med den nye LM 410. Modellen bruger stadig en udgave af 847'erens styremekanisme, hvor der altså er fire hjul, som kan tilte fra side til side, når der drejes – lidt som forenden på en Yamaha Niken bare dubleret på bagdelen.
Apropos Yamaha, så er Maserati-motoren blevet droppet i LM 410 til fordel for række-4'eren fra superbiken YZF-R1, der er god for 200 hk. Den vejer helt sikkert også mindre, end en italiensk V8'er, men LM 410 er nok ikke nogen let motorcykel af den grund.
Motoren er en 200-hestes rækkefirer fra Yamaha R1 – noget mindre ekstremt en Maserati-V8'eren i den gamle LM 847.
Hvad den reelt vejer, har Lazareth ikke oplyst, men de fortæller til gengæld, at den nu har fået en funktion, der gør, at den kan låses i opret stilling, så den ifølge de gale franskmænd er en oplagt pendlercykel, som er "meget mere konventionel og designet til at være lettere, mere håndterbar og tilgængelig for så mange mennesker som muligt". Okay så.
Vi ser et par problemer i den plan, hvoraf prisskiltet på 100.000 Euro er en stor én. Derudover bygger Lazareth kun 10 eksemplarer af LM 410, så helt udbredt bliver den nok ikke. Du kan se (og høre) den oprindelige Lazareth LM 847 i videoen herunder, hvor du også kan få et indblik i tiltesystemet, der også sidder i LM 410: