Må man udskifte forgaflen på sin motorcykel, ændre på hjulstørrelsen eller sætte en større motor i? Og hvad betyder det for motorcyklens såkaldte "afgiftsmæssige identitet", hvis man giver sig i kast med sådanne ombygninger/reparationer? Kan man risikere at skulle betale registreringsafgift igen?
Når det kommer til vedligehold, reparation og ombygning af motorcykler i Danmark er spørgsmålene mange. Rigtig mange. Omvendt er svarene – i hvert fald historisk set – både kryptiske og kringlede, hvis der da overhovet findes svar. Men det skulle gerne være en anden sag nu.
Motorstyrelsen har nemlig netop offentliggjort en ny vejledning for, "hvornår der som følge af reparationen eller ombygningen skal betales ny registreringsafgift", som det fremgår af dette nyhedsbrev. Motorstyrelsen oplyser også, at "nyhedsbrevets indhold er udarbejdet med input fra relevante brancheforeninger", at "reglerne om afgiftsmæssigt identitetstab gælder for alle typer køretøjer", og at nyhedsbrevet tager "udgangspunkt i reparation og ombygning af motorcykler inklusive veteranmotorcykler, det vil sige motorcykler ældre end 35 år".
Grøn, gul, rød
Motorstyrelsen påpeger dog samtidig, at vejledningen/nyhedsbrevet kun vedrører "den afgiftsmæssige behandling af reparation, ombygning m.v. og ikke øvrige aspekter såsom syn, teknisk opbygning eller mekanisk bearbejdning".
Der er med andre ord udelukkende tale om afgiftsaspekter i Motorstyrelsens regi – ikke hvad der er lovligt eller ulovligt i Færdselsstyrelsens regi. Til gengæld giver Motorstyrelsen en lang række konkrete eksempler på, hvad man må og ikke må. Du finder alle eksemplerne her.
Husk at du også kan søge Motorstyrelsen om bindende svar, før du eksempelvis køber en ombygget motorcykel eller går i gang med selv at bygge om. Det kan du gøre her.