Rygtebørsen: Ny Rocket kommer i år

Lækkede billeder fra en forhandlerkonference har de seneste par uger floreret online sammen med de første specifikationer for den kommende Triumph Rocket III.

Enten har Triumphs forhandlere et udbredt loyalitetsproblem, for det er ikke længe siden, vi bragte nyheden om den lækkede Speed Twin, eller også bliver der bevidst "lækket" billeder af nye modeller for opmærksomhedens skyld. Gæt selv... I hvert fald er der de seneste to uger pludselig dukket billeder op fra et lukket arrangement for Triumph-forhandlere tilbage i oktober.

Ny motor og råt design
Billederne viser henholdsvis en skitse af den nye Rocket III og en kørende prototype, der angiveligt skulle være kørt på scenen ved egen hjælp under eventet – så der er ikke bare tale om en designøvelse. Udseendet er domineret af de to runde forlygter, der også kendetegnede forgængeren, samt de tre blanke forrør, der stikker ud på højre side af rækkemotoren.

Den nye Rocket III ser umiddelbart mindre klassisk og mere aggressiv ud end forgængeren.

Hvad angår motoren, går der rygter om en udvidelse af slagvolumen fra de tidligere 2.294 kubikcentimeter til 2.500 eller endda 2.600 kubik fordelt på de tre cylindre. Nogle medier skriver også om en effekt på over 180 hk samt astronomiske 230 Nm moment allerede fra under 3.000 o/min, og fra tegningen lader Rocket III generelt til at blive mere performanceorienteret med bredt styr, upsidedown-forgaffel og radialt-monterede bremsecalipre. Sikkert er det i hvert fald, af den nye Rocket vil få hele Triumphs palet af elektronisk udstyr, lige fra IMU-styret TC og ABS til LED-lygter og TFT-skærm.

Flere raketter på vej?
Selvom den første udgave af den nye Rocket III forventes lanceret allerede i år, er det bestemt ikke utænkeligt, at der de kommende år præsenteres flere forskellige roadster- og touringversioner, ligesom det var tilfældet med forgængeren. Den mest synlige forskel er dog, at den generelle designstil lader til at være lagt mere i retning af powercruisere som Ducati XDiavel, end den tidligere models klassiske linjer, med både en mere oprejst kørestilling, en kort, høj bagende og monosvingarm med nummerpladeholder.

Vi følger naturligvis sagen og bringer nyt, så snart det kommer.