Danskerne har igen taget motorcyklerne til sig, ikke bare som fritidsobjekt, men også som transportmiddel, da en motorcykel ikke fylder så meget i bytrafik og dermed er mere fremkommelig.
I 2018 har 3.563 nye motorcykler fået påmonteret nummerplade i Danmark, og dermed overgår salget ikke bare hele sidste års resultat, men er det bedste resultat i dette årti, viser nye tal fra Motorcykel Forhandler Foreningen (MFF).
Med 3.563 solgte motorcykler i 2018 er årtiets rekord fra 2016 slået.
De nye tal for hele 2018 glæder naturligvis formanden for MFF John Tange: "Vi var godt klar over at der var rekordtal i vente, for der har været drøn travlt hos alle MFF-medlemmer fra tidligt forår og til langt ind i efteråret."
"Derfor skal der også lyde en stor ros til MFF-medlemmerne for den fremragende indsats, som vi i dag kan se resultatet af," udtaler John Tange, som også konstaterer, at selv uden december måneds tal på 253 enheder, hvor mange overgemte Euro 3-modeller blev indregistreret, var der tale om rekord.
Placering | | Antal | | Mærke | | Model |
1. | 224 | Yamaha | MT-07 |
2. | 70 | Yamaha | MT-09 |
3. | 55 | Kawasaki | Z 900 |
4. | 53 | Suzuki | GSX-S 1000 |
5. | 49 | Honda | CBR 650 F |
6. | 49 | Keeway | RKS 125 |
7. | 49 | Suzuki | SV 650 |
8. | 46 | Harley-Davidson | FXBB Street Bob |
9. | 44 | Suzuki | DL 650 V-Strom |
10. | 43 | Yamaha | Tracer 900 GT |
Yamaha MT-07 blev endnu en gang den mest solgte model herhjemme.
Med overgang til Euro 4 kravene betyder det også bedre motorcykler, med et meget højere krav til ikke at forurene end set tidligere, og ikke mindst at de obligatorisk skal være forsynet med ABS-bremseteknik. Begge tiltag er noget formanden hilser meget velkommen, siger han i en kommentar til offentliggørelsen af de nye registreringstal.
Du kan læse meget mere om motorcykelsalget 2018 i Touring Nyt nummer 1/2019, der udkommer første uge i februar.