I weekenden den 27.-28. april afholdes det årlige Spring Stafford Sale i Staffordshire, England, hvor hundredevis af legendariske motorcykler og tilbehør kommer under hammeren. De seks motorcykler, der forventes at sælge for det højeste beløb har vi samlet her, men det kan varmt anbefales selv at gå auktionskataloget igennem.
Der er kun lavet omkring 500 eksemplarer a Münch Mammoth, hvis man sammenlægger alle versioner fra starten i 1966 til produktionen stoppede i 1975. Motorcyklerne blev lavet på bestilling af den tidligere Horex-medarbejder Freidel Münch, der kombinerede et Manx Norton-inspireret stel med den 4-cylindrede rækkemotor fra den lille personbil NSU Prinz.
Dette tyskregistrerede eksemplar benytter den største version på 1.177 kubik og 104 hk, og den forventes at indbringe mellem 790.000 og 1.000.000 kroner.
Coventry-Eagle Flying 8 var en direkte konkurrent til den mere berømte Brough Superior i mellemkrigstidens racerløb på den legendariske Brooklands-bane i Surrey, England. Med sin store V2-motor på 981 kubik var Flying 8 i stand til at nå imponerende hastigheder for datiden - også med sidevogn monteret.
Der er færre Coventry-Eagles tilbage den dag i dag end de mere efterspurgte Brough-modeller, og dette eksemplar forventes at sælge for mellem 870.000 og 1.000.000 kroner.
Det er sjældent at så "nye" motorcykler som denne Suzuki-racer fra 1982 sælger for over 1 million, men denne XR69 har også en helt særlig historie. Den har nemlig været ejet af racerkøreren Mick Grant frem til nu, siden han fik den som gave af Suzuki efter racersæsonen 1985. Denne motorcykel har altså vundet North West 200, fået andenpladser i både Isle of Man og Macau GP og haft omgangsrekorden på Donnington Park.
Salgsprisen forventes at lande mellem 790.000 og 1.000.000 kroner.
"Motorcyklernes Rolls-Royce". Sådan omtales Brough Superior ofte, og denne 980-kubiks SS80 model står fuldstændig originalt og med "matching numbers" - altså originalt matchende stel og motor. Dette er ét af de tidlige eksemplarer med den "lille" JAP SS80-motor, og den oprindelige registreringsattest, der beskriver at motorcyklen blev leveret ny til Köln med sidevognsgear og Brampton-forgaffel, medfølger.
Hammerslaget forventes at falde mellem 790.000 og 1.100.000 kroner.
Denne MV Agusta er et stykke vaskeægte racerhistorie, da den var én af de to motorcykler, som den italienske verdensmester Carlo Ubbiali brugte i 1956-sæsonen. Moderne teleskopforgaffel og en 123,5-kubiksmotor med 15 hk hjalp den lille MV Agusta vinde både Isle Of Man TT og italienske mesterskab, og den har tilbragt en stor del af sin alderdom på Fuji motorcykelmuseet.
Tidligere Grand Prix-racere fra 1950'ernes guldalder i road-racing er sjældent til salg, og italieneren forventes at indbringe mellem 870.000 og 1.000.000 kroner.
Den absolutte højdespringer til dette års auktion, er dog denne Brough Superior 986cc SS100 Alpine Grand Sports fra 1926. Brough-modellerne fra mellemkrigstiden er altid garant for en god investering, men dette specifikke eksemplar har fuld dokumentation siden den forlod fabrikken 30. oktober 1926, og har desuden været igennem en komplet restaurering.
Det er nok også medvirkende til, at den forventes at sælge for mellem 1.200.000 og 1.600.000 kroner.