Sexet luksus-touring fra BMW

Mens vi venter på foråret herhjemme, har TN prøvekørt BMW’s nye K 1600 GT i Spanien. Ingen tvivl om, at dens 6-cylindrede motor lyder og trækker fantastisk, men hvordan er det at manøvrere med en ca. 319 kg touring-mc? (med video)
I TN 8/2010 bragt vi en beskrivelse af teknik og opbygning af BMW’s nye 6-cylindrede touring-mc K 1600 GT og GTL. Vi har nu prøvekørt GT versionen.  


Den 1646 kubik touring-mc har 160 hk ved 7.750 o/m og et overlegent moment på 17,8 kgm (175 Nm) ved 5.250 o/m, som næsten gør gearskift overflødige.

Alene dataene fortæller, at K 1600 GT kan æde motorveje i eksprestempo. Mere spændende er spørgsmålet om, hvordan det er at manøvrere med 319 kg mc – men også her overrasker BMW’en positivt med omgængelige og harmoniske køreegenskaber. På papiret ligner touringmodellen et overflødighedshorn i teknik og udstyr med elektronisk affjedrings-justering (ESA II), som kan fås mod ekstra betaling, og BMW’s del-integral bremser med ABS og traction-kontrol som standard – og som på flere andre moderne mc’er kan køreren selv vælge mellem forskellige motorstyrings-programmer.  Audiosystemet (ekstraudstyr på GT), ESA II, navigator (ekstraudstyr) og håndtags- og sædevarme og meget mere styres med en multi-controller, som er indbygget direkte ved venstre håndtag.     BMW har gjort sit hjemmearbejde grundigt, da de skabte luksustouren K 1600 GT. Den overraskede positiv på flere områder og ligner en værdig efterfølger til K 1300 GT, der udgik af produktion sidste år.  Vi bringer prøvekørsel af K 1600 GT i næste nummer af Touring Nyt, 2/2011, som udkommer omkring den 11. marts.  Se video med BMW K 1600 GT/GTL 

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.