Vi står over for indførslen af nye fælleseuropæiske udledningsgrænser, når Euro 5-normen træder i kraft 1. januar 2020. Den tager over fra Euro 4-normen, der blev indført for nye modeller 1. januar 2017 med et ekstra år til at få opdateret eksisterende modeller. I tilfældet Euro 4 blev der desuden givet et ekstra års dispensation, så overgemte Euro 3-modeller kunne sælges helt frem til udgangen af 2018, som det eksempelvis var tilfældet med Suzuki GSX 1300 R Hayabusa.
Ny Euro 5-norm
Hvorvidt der kommer en lignende dispensation til Euro 5, er endnu ikke afgjort, så som det ser ud nu, skal nye modeller, der introduceres efter 1. januar 2020 overholde de nye normer, mens motorcykelproducenterne har ind til 1. januar 2021 til at få opdateret eksisterende modeller til også at opfylde kravene.
Suzuki Hayabusa udgik i Europa med Euro 4-normen, men sælges stadig i blandt andet USA og Australien.
Det betyder, at 2020 bliver det sidste år, hvor flere legendariske motorcykler med store, gamle motorer kan sælges i Europa. Det gælder blandt andet Kawasaki ZZR 1400, som japanerne allerede har udtalt vil blive udfaset efter 2020, og Yamaha FJR 1300, som netop er blevet præsenteret i afskedsversionen "Ultimate Edition".
Sidste chance for en hurtig dinosaur
Så går du og drømmer om en ny gammel rækkefirer med mere slagvolumen end fire dåsebajere kan næste år være sidste chance. Kawasaki ZZR 1400 anno 2020 starter ved 249.990 kroner herhjemme, og den "nye" Yamaha FJR 1300 'Ultimate Edition' fås fra 290.990 kroner.
Du kan desuden læse mere om udviklingen af Euro-normerne i Touring Nyt nummer 9/2019, der udkommer i næste uge!