I nogle EU-lande giver et B-kørekort (bilkørekort) automatisk lov til, at man også må køre A1-motorcykler – altså små mc’er på maksimalt 125 kubik med højst 15 hestekræfter.
Den konkrete lovgivning varierer fra land til land. I Italien kræver det for eksempel 10 timers mc-træning, før B-kørekortet også udløser et flueben ved A1, mens det i Spanien og Polen blot kræver, at du har haft dit B-kørekort i tre år.
Under alle omstændigheder er denne ordning ikke (endnu) indført i Danmark, hvor det også først er muligt at erhverve A1-kørekort som 18-årig – modsat de fleste andre EU-lande, hvor man kun skal være 16 år.
A1-kørekort giver ret til at køre motorcykler på maksimalt 125 kubik med 15 hestekræfter.
I Touring Nyt 9/2018 testede vi fem af de små 125'ere på det danske marked.
Men tilbage til spørgsmålet: Skal B-kørekort give ret til at køre A1-motorcykler? Det har FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations), som MCTC også er en del af, sat sig for at undersøge, og vi vil gerne opfordre alle danske motorcyklister til at deltage i undersøgelsen.
Du finder det korte spørgeskema (dog kun på engelsk) på FEMA’s hjemmeside.