Vi stod på Husqvarna-standen under EICMA-udstillingen i november 2018, da klædet blev trukket af Vitpilen 701 Aero Concept, og vi var solgt på stedet. Kombinationen af en klassisk, rund racerkåbe-silhuet omringet af skarpe, futuristiske linjer fungerer ualmindelig godt i virkeligheden, men ligner også noget, der aldrig kommer på offentlig vej.
I forbindelse med modtagelsen af den tyske Best of Best designpris lægger Husqvarna dog op til, at netop en lovlig gadeversion kan være på vej, da de i en pressemeddelelse beskriver, at konceptet sætter designretningen for Husqvarna Motorcycles.
Aero-konceptet bygger på 701 Vitpilen-teknik, og er nærmest kun lygter og spejle fra at kunne blive virkelighed.
De går endda videre endnu og udtaler, at "det sportslige udseende er et hint om potentialet for en mere performance-orienteret fremtid for Husqvarnas gademotorcykler". Og med EICMA-udstillingen kun en måned væk, kunne man da være fræk og håbe på, at en produktionsklar version er lige på trapperne.
Hvor meget en gadelovlig motorcykel kommer til at ligne konceptet, der går forud for den, er selvfølgelig aldrig sikkert, men baseret på hvor lig konceptudgaven den nuværende 701 Vitpilen er, har Husqvarna vist, at de ikke er bange for at sætte vilde designs i produktion. Og da teknikken deles med den nøgne Vitpilen, er Aero-konceptet måske tættere på produktion, end vi tror.
Det er tre år siden, at Husqvarna viste en Aero-version af den mindre Vitpilen 401, så den kan også være et bud - vi er i hvert fald spændt på EICMA-udstillingen i november!