2020 har været en vild og uforudsigelig sæson siden starten i midten af juli. Stabilitet blev fremhævet som nøglen til den afkortede og intense MotoGP-serie, men storfavorit og regerende verdensmester Marc Marquez blev skadet allerede i debutracet på Jerez-banen.
Herefter startede en tæt titelkamp mellem seriens yngre kørere sultne efter succes, og 2020 har allerede bragt ni forskellige vindere og fire forskellige vindende konstruktører inden finaleracet i Portugal.
Efter to styrt i starten af sæsonen har Joan Mir vist stabil og stærk kørsel, og søndagens syvende plads i Valencia var nok til at sikre den unge spanier sit første verdensmesterskab i kongeklassen – og Suzukis første MotoGP-titel i 20 år. Mir er samtidig den første nye kører, der har vundet MotoGP-mesterskabet, siden Marc Marquez satte sig på tronen i 2013.
Efter sejre i årets to første race førte Yamaha Petronas' Fabio Quartararo i lang tid 2020-mesterskabet, men han har lige som så mange af konkurrenterne ikke kunne finde et stabilt tempo til kontinuerligt at blande sig i topkampene.
I weekendens Valencia-race kørte Quartararo af banen i sving to allerede på åbningsrunden, hvorefter franskmanden styrtede definitivt ud af racet og af VM-opgøret på niende omgang på Ricardo Tormo-banen.
I stedet vandt team kollegaen Franco Morbidelli løbet fra pole, da han akkurat formåede at holde den hårdt kæmpende Jack Miller på Parmac Ducati bag sig over målstregen – imens Pol Espargaro (KTM), Alex Rins (Suzuki) og Brad Binder (KTM) afrundede top fem.
Team Suzuki Ecstar kunne dermed høste frugterne af en fremragende 2020-sæson, hvor resultaterne opnået af Mir og Rins har sat Suzuki på sporet af ”Triple Crown” i MotoGP med kørermesterskabet i hus - men også teammesterskabet og konstruktørmesterskab inden for rækkehvide.
Foruden at være Suzukis første VM i MotoGP siden Kenny Roberts Jr. i 2000, så er kørerverdensmesterskab i 2020 den anden for Joan Mir efter hans titel i Moto3-klassen i 2017. Mir er den 10. kører i historien, der vinder en titel med Suzuki i alle GP-kategorier, og den 6. i kongeklassen 500/MotoGP.