MC nyheder

Første test af britisk Scrambler-duo

  • 20181219_104542.jpg
  • 20181219_102636.jpg
  • 20181219_102609.jpg
  • 20181219_104554.jpg
  • 20181219_113542.jpg
  • 20181218_190951.jpg
  • 20181219_075108.jpg

Triumph slipper deres to nye Scrambler 1200-modeller løs på testkørsel i Portugal, hvor TN’s udsendte står klar til at indtage landskabet omkring Faro med Scrambler 1200 XC og 1200 XE.

Den britiske motorcykelproducent Triumph udvider 2019-modelprogrammet med to nye Scrambler-modeller, som med 1200 kubik og 90 heste nok skal få hvirvlet støvet op på testen omkring Faro de næste par dage, Touring Nyt deltager.

Scrambler-stilen er skabt til drømme om det frie liv og muligheder for at kunne vælge præcis de veje, som man ønsker. Triumph har i forvejen en stilfuld 900 kubik retro-Scrambler på programmet, som er opdateret med blandt andet 10 hk ekstra til 2019. Men den nu 65 hk stærke Street Scrambler med konventionel forgaffel ligner dog en hygge-Scrambler i forhold til de to mere hardcore udstyrede 1200-nyheder.

Fælles for den ny Scrambler-duo er nemlig råstærke 1.200-kubiks Bonneville-twin med 90 hestekræfter ved 7.400 o/m og 110 Nm allerede ved 3.900 o/m, radialmonterede monobloc-calipre fra Brembo, fuld justerbare affjedringer med Showa-forgaffel og Öhlins-fjederben, egerfælge og slangeløse dæk.

Touring Nyts udsendte klar til testarbejdet.

1200 XE er både topmodel og den mest terræn-mindede, da den er udstyret med 250 mm fjedervandringer i for og bag, (hvor XC har 200 mm). XE-svingarmen er samtidig 32 mm længere, og den har desuden ekstra "Off-Road Pro"-program, IMU-styret kurve-ABS og -traction-control målrettet til løst underlag, ligesom varmehåndtag og håndbeskyttere er standard.

1200 XC er en mere til asfalteventyr og må "nøjes" med fem køreprogrammer, traditionel ABS og traction-control. Scrambler 1200-modellerne er også udstyret med nøglefri tænding, fartpilot, fuldt LED-lys, USB-port og TFT-farveskærm. Sidstnævnte kan via Bluetooth-modul og mod betaling give helt nye muligheder. Triumph har indgået et partnerskab, så Google Maps kan bruges til navigation i instrumenteringen via en Triumph-app med integrerede Google Maps-funktioner. TFT-skærmen giver desuden unik mulighed for kontrol af GoPro-kamera. Ekstraudstyrspakken indeholder mere end 80 separate dele.

Scrambler-modellerne ventes på markedet i starten af 2019 til danske priser på cirka 200.000 kroner for Srambler 1200 XC og cirka 213.000 kroner for Scrambler 1200 XE.

Du kan læse testen af Triumphs to hardcore retro-eventyrerne i et kommende nummer af Touring Nyt. Og hvis du ikke allerede får det, kan det bestilles her, for kun 190 kr. om året.

Har du glemt din adgangskode?

Indtast dit 7-cifrede medlemsnummer nedenfor og tryk ”Nulstil adgangskode”, så modtager du snarest en e-mail med en midlertidig adgangskode.

Hvis der ikke er tilknyttet en e-mailadresse til dit medlemskab – eller hvis du har glemt dit medlemsnummer – bedes du kontakte os på info@mctc.dk eller telefon 86 11 62 00, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig.

Ændre din adgangskode

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet din nuværende adgangskode forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.