Efter fire års udvikling er Triumph endelig klar til at vise en ny trecylindret motorcykel frem: Trident. Eller rettere: en design-prototype på den nye Trident.
For selvom den nye trecylindrede ”roadster i mellemklassen” blev præsenteret på et pressemøde på London Design Museum i sidste uge, så var det kun en (meget hvid) designprototype, Triumph kunne vise frem.
På pressemødet meddelte Triumph til gengæld, at den nye Trident skulle være klar hos forhandlerne allerede i foråret 2021 – hvilket understreger at der rent faktisk er tale om en motorcykel, som kommer til at gå i produktion.
Indtil videre er der tale om en prototype af den kommende Triumph Trident.
Se flere billeder i galleriet øverst.
I stil med Street Triple S
Triumph har endnu ikke frigivet specifikationer på den nye trecylindrede Trident. Vi ved dog, at designet er skabt i samarbejde med italienske Rodolfo Frascoli, som blandt andet har tegnet stregerne til motorcykler som Triumphs Speed Triple-modeller, Tiger 1050 og Tiger 900, Suzukis nye Katana samt flere Moto Guzzi- og Moto Morini-modeller.
Triumph har også meldt ud, at den nye Trident fås i en neddroslet udgave til A2-kørekort. Dét kunne tyde på, at Trident kommer til at dele slagvolumen (og en række andre specifikationer med) med den nye Street Triple S, hvor rækketreeren er på 660 kubik, og ydelsen 95 hk og 66 Nm. Street Triple S har desuden Showa-affjedring med 41 mm USD-forgaffel, 2 x 310 mm bremseskiver med Nissin-calipre og ride-by-wire samt traction control som standard. Så mon ikke Trident også kommer til at få det.
Ifølge Triumph skal den nye Trident for alvor tage kampen op om mod de eksisterende konkurrenter i den nøgne mellemklasse – eksempelvis Yamahas populære MT-07.
Det bliver dog spændende at se, om Trident kan hamle op med prisen på Yamaha MT-07, som går ind til bare 82.990 kroner. Billigste nuværende Triumph i det danske modelprogram er nemlig Street Triple S, som koster 131.300 kroner – altså næsten 50.000 kroner mere. Men vi får se!