Triumph viser den nye Daytona 765

  • Triumph Daytona Moto2 765 MCTC (21).jpg
  • Triumph Daytona Moto2 765 MCTC (19).jpg
  • Triumph Daytona Moto2 765 MCTC (14).jpg
  • Triumph Daytona Moto2 765 MCTC (16).jpg
  • Triumph Daytona Moto2 765 MCTC (4).jpg
  • Triumph Daytona Moto2 765 MCTC (7).jpg
  • Triumph Daytona Moto2 765 MCTC (8).jpg
  • Triumph Daytona Moto2 765 MCTC (5).jpg

Til weekendens MotoGP på Silverstone trak Triumph sløret af den længeventede arvtager til deres Daytona 675 supersportsmaskine. Mød "Moto2-raceren til vejen": Triumph Daytona 765 Limited Edition.

Et par års sportstørke, efter Euro4-kravene tog livet af den gamle 675 Daytona, er nu overstået for Triumph, der fejrer deres rolle som motorleverandør i Moto2-serien med en ny fuldkåbecykel med racergener.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition, som det fulde navn lyder, produceres i første omgang i 1.530 nummererede eksemplarer: 765 styk til USA og Canada, 765 styk til Europa, Asien og resten af kloden. Det ér en ny model, men den bygger i overvejende grad på teknik fra Triumphs Street Triple RS og forgængeren 675 Daytona, kombineret med deres nye viden fra Moto2-racerserien.

Daytona 765 er i første omgang kun præsenteret i begrænset oplag, men baseret på Triumphs TFC-modeller, kommer der måske en normal modelserie senere.

Chassiset er således udviklet fra det optimerede Daytona 675 R-chassit, som Triumph brugte til at teste den nye Moto2-motor, monteret med fuldjusterbar Öhlins NIX3-0 og TTX36-affjedring henholdsvis for og bag. Forhjulet har desuden Brembo Stylema-calipre, og så har close-ratio-gearkassen quickshift i begge retninger.

Motoren starter som en 765-kubik række-3'er fra Street Triple RS, men med stærkere stempler og krumtapaksel, ændrede knastprofiler, nye titaniumventiler og en hel masse andet teknik fra Moto2-motoren. Det hæver effekten til 130 hk og 80 Nm, og gør det muligt at fortsætte helt til 13.250 o/min.

Kåben er udført i kulfiber og lakeret med det britiske flag Union Jack.

Vægten er endnu ikke opgivet, men kåben er udført i kulfiber, og Triumph garanterer, at den vejer mindre end 675-forgængeren. Dét på trods af, at teknologipakken er vokset betragteligt, Daytona 765 har både kurve-ABS, traction-control med fem køreprogrammer og en TFT-skærm, der lyser op med Moto2-logoet, når motorcyklen startes. 

Tilføj fuld Arrow-udstødning til pakken, og så er der lagt op til, at den nye Daytona 765 både kører og lyder fremragende - ifølge Triumph selv er den det tætteste, man kommer en Moto2-racer til offentlig vej. Det eneste, man kan undre sig over, er, om Triumph i deres teknikudviklings-iver glemte at hyre en ny designer til at friske fronten op? Vi synes i hvert fald lidt, at den ligner en 15 år gammel Yamaha R1 med sine tre store forlygter med glødepærer... Men måske vi er for grove, se selv nedenfor og smid os en kommentar på Facebook!

Teknikken og præstationerne er helt klart 2019 - men er designet lidt for meget 2004, eller er vi for grove?

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.