Tyskland skærper trafikreglerne

Hvis du har planer om et smut sydpå, når grænserne åbner igen, er der et par nye krav på de tyske veje, der er værd at være opmærksom på  og nogle højere bødetakster...

Når verden ikke lige er lukket ned på grund af corona-pandemi, kører mange danske motorcyklister gennem Tyskland på ferie. Næste gang turen går sydpå, er der dog nogle nye regler, man skal følge, eksempelvis er der indført et nyt forbud mod enheder, der advarer mod politiets fartkontrol.

Det er således ikke længere tilladt at bruge trafikalamer i Tyskland  hvad end det er i form af en dedikeret alarmenhed, en funktion i ens GPS eller en smartphone-app  og disse skal således slukkes eller slås fra, når man kører i Tyskland. Tages man i at have en trafikalarm tændt på én af sine enheder, er bøden for den forseelse 75 euro, altså omkring 560 kroner.

Alle trafikalarmer, der advarer mod fartkontrol, er nu forbudt at bruge i Tyskland.

Kørselsforbud som straf
De tyske myndigheder har foruden tilføjelsen af nye regler også hævet bødesatserne  og særligt i byerne er der skærpede krav. Eksempelvis er det nu et krav, at der holdes halvanden meters afstand ved overhaling af cyklister, og overskrider man hastighedsgrænsen i byzone med 21 km/t, giver det en bøde på 80 euro – men foruden de cirka 600 kroner, får man en måneds kørselsforbud i Tyskland.

Kørselsforbuddet gælder også danske trafikanter, og det kan nok lægge lidt en dæmper på feriestemningen at modtage sådan et – især hvis man ikke har en passager, der kan overtage kørslen. Så kør forsigt og husk, at du kan finde en oversigt over andre landes trafikregler via den europæiske motorcykelunion FEMA, som MCTC er den danske repræsentant i.

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.