V2’er med cylinderfrakobling

Indian Motorcycle introducerer såkaldt cylinderfrakobling på alle nye modeller med den store Thunder Stroke 111 V2-motor.

Amerikanske Indian Motorcycle er for tiden i fuld gang med at opgradere modelprogrammet til 2019. Scout og Scout Bobber får nye farver og USB-stik, mens modellerne Chief, Springfield, Chieftain og Roadmaster alle får tildelt tre køreprogrammer (Tour, Standard og Sport) og et forbedret lydsystem med automatisk equalizer, der tilpasser lydniveauet efter, hvor hurtigt man kører. Hertil kommer en række designændringer, hvor eksempelvis Chieftain udstyres med ny kåbe og nye sidetasker for et mere strømlinet look.

Mere opsigtsvækkende er det til gengæld, at Indian i forbindelse med opdateringerne samtidig introducerer ”Rear Cylinder Deactivation” – altså automatisk cylinderfrakobling på den bagerste cylinder. Den nye konfiguration kommer til at blive implementeret i alle Indians modeller, som er udstyret med den 1.811 kubik store Thunder Stroke 111-motor – hvilket vil sige alle modeller på nær Scout Sixty, Scout og Scout Bobber.

Automatisk cylinderfrakobling er ellers en teknologi, vi indtil videre kun for alvor har set i bilverdenen, men med Indians ”Rear Cylinder Deactivation” er der pludselig kommet nye boller på suppen. Desværre er Indian – af ukendte årsager – yderst sparsom med at uddele oplysninger om den nye i teknologi.

V2 vs. ”V1”

I en pressemeddelelse har Indian dog afsløret, at cylinderfrakoblingen skal være med til at ”øge kørerens komfort”. Når V2-motoren har nået driftstemperatur, vil benzintilførslen til den bagerste cylinder automatisk blive deaktiveret, hvis temperaturen omkring motoren overstiger 15 ºC. Dette sker dog kun, når motoren arbejder i lave omdrejninger.

Ifølge Indian skulle det resultere i ”mindre motorvarme og bedre komfort ved langsom eller stillestående trafik”. Indian garanterer desuden en ”problemfri overgang til fuld effekt”, da den bagerste cylinder øjeblikkeligt bliver genaktiveret, når man gasser op.

Hvorvidt dét er tilfældet, bliver spændende at se ved selvsyn. Det er trods alt ikke en rækkefirer, men en V2-motor vi taler om – eller nærmere en ”V1”.

Automatisk cylinderfrakobling – kort fortalt

  • Automatisk cylinderfrakobling – også kendt som ”variable displacement technology” – er en teknologi, der benyttes i forbrændingsmotorer.
  • Teknologien virker (som hovedregel) ved at frakoble brændstofs-tilførslen til en eller flere af motorens samlede antal cylindre ved lave omdrejninger – med henblik på bedre brændstofs-økonomi og for at imødekomme miljøkrav. Den eller de deaktiverede cylindre trækkes fortsat rundt af krumtappen – der bliver blot ikke tilført brændstof.
  • Selvom automatisk cylinderfrakobling ikke er nogen ny opfindelse, var det først i midten af 00’erne, at teknologien begyndte at vinde frem i bilverdenen. I dag kendes blandt andet Volkswagens ACT (Active Cylinder Management), Hondas VCM (Variable Cylinder Management) og General Motors’ AFM (Active Fuel Management).
  • I motorcykelregi har der tidligere været rygter om, at eksempelvis Honda ville inkorporere VCM-teknologien fra biler til motorcykler – dog uden resultat. Dermed ser det ud til, at Indian bliver blandt de første mc-producenter til at indføre automatisk cylinderfrakobling – endda i en V2-motor.