Verdens største: Triumph Rocket 3 R og GT

  • 2019_Rocket_3_R_and_GT_Joint_Static_1.jpg
  • 2019_Rocket_3_R_and_GT_Joint_Static_2.jpg
  • 2019_Rocket_3_R_and_GT_Joint_Riding_3.jpg
  • 2019_Rocket_3_GT_Riding_5.jpg
  • 2019_Rocket_3_GT_Riding_6.jpg
  • 2019_Rocket_3_R_Riding_3.jpg
  • 2019_Rocket_3_R_Riding_7.jpg
  • 2019_Rocket_3_R_Static_3.jpg
  • HIGHWAY_INSPIRATION_KIT.jpg
  • 1-HIDDEN_FOLDING_PILLION_FOOTRESTS.jpg
  • 2-HIDDEN_FOLDING_PILLION_FOOTRESTS.jpg
  • AVON_COBRA_TYRES.jpg
  • BREMBO_STYLEMA_BRAKES.jpg
  • ENGINE.jpg
  • ENGINE_BADGE.jpg
  • ENGINE_LHS.jpg
  • ENGINE_RHS.jpg
  • FUEL_TANK.jpg
  • HANDLEBAR.jpg
  • HYDRAULIC_CLUTCH.jpg
  • HYDROFORMED_EXHAUST_HEADERS.jpg
  • LED_HEADLIGHT_AND_INDICATORS.jpg
  • LH_SWITCHCUBE.jpg
  • PILLION_PASSENGER_SEAT.jpg
  • TFT_INSTRUMENT.jpg
  • TFT_INSTRUMENTS.jpg

Briterne er ikke blege for at kalde deres nye Triumph Rocket 3 for verdens største serieproducerede motorcykel målt på motorstørrelse.

Tilbage i maj kunne vi her på mctc.dk fortælle, at Triumph (endelig) var klar med en efterfølger til den store Rocket III, som første gang så dagens lys i 2004. Meldingen fra Triumph lød dog også, at den nye Rocket 3 (med det knap så nye navn) i første omgang kun skulle produceres i 750 eksemplarer (nu udsolgt) som en såkaldt TFC-model, som står for Triumph Factory Custom – Triumphs nye og eksklusive specialmærke.

Men nu er briterne klar med ”almindelig” udgave af den nye Rocket 3, som tilmed kommer i to versioner – R og GT – hvor R officielt står for Roadster og GT antageligt for Grand Tourer. Rocket 3 R er altså den mest nøgne af de to nye brødre, mens tour-komforten er vægtet højere på Rocket 3 GT.

Og så tilbage til det med ”almindelig”, der er sat i anførselstegn, for med Rocket 3 R og GT er der på ingen måde tale om en mainstream-motorcykel – snarere tværtimod. Faktisk er den nye Rocket 3 ifølge Triumph intet mindre end verdens største serieproducerede motorcykel målt på motorstørrelse. Dét og meget mere kan du blive klogere på længere nede i teksten.

Den nye Rocket 3 kommer blandt andet med en ny række-3'er på hele 2.458 kubik. 

Den største i verden

Hvis man spørger Triumph, så er den nye mega-maskine Rocket 3 – ligesom den gamle Rocket III – den ”ultimative roadster” indenfor motorcykler. Og når man sammenligner den nye med den gamle, står det da også klart, at arvtageren er blevet endnu mere potent.

Den nye Rocket 3 yder således 165 galoperende hestekræfter ved 6.000 o/min – det er 11 procent mere end de 148 heste, som Rocket III havde i folden. Det maksimale drejningsmoment er fortsat 221 Nm, men til forskel bliver det nu leveret ved 4.000 o/min mod 2.750 o/min på Rocket III. Det er dog stadig nok til, at Triumph fortsat lover ”det højeste drejningsmoment” på en serieproduceret motorcykel. Desuden skulle der nu være mere power allerede fra 3.500 o/min og hele vejen op til 7.000 o/min, hvor de røde tal begynder.

Selve motoren har også fået en opgradering med blandt andet nyt krumtaphus, nyt smøresystem og nye balanceaksler. Til sammen giver det en vægtbesparelse på 18 kilo i forhold til forgængeren, og så er den nye vandkølede række-3'er desuden også vokset fra 2.294 til hele 2.458 kubik.

Ny mono-bagsvinger og 240 mm bredt bagdæk!

Ny fra top til tå

På samme måde som motoren har designet også fået noget af en overhaling med blandt andet ny tank, sæde og udstødningssystem. De traditionelle støddæmpere bagerst er droppet til fordel for mono-affjedring fra Showa, hvilket den nye mono-bagsvinger tillader (foruden et 240 mm bredt bagdæk). Triumph Rocket 3 er selvfølgelig stadig med kardan.

Foran består affjedring af en ny 47 mm USD-forgaffel fra Showa (fuldt justerbar), to nye LED-forlygter og 2. generations TFT-instrumentering. På bremsesiden er der opgraderet til Brembo Stylema-bremser med kurve-ABS, som sammen med ny IMU også inkluderer kurve-traction control. Hertil kommer fire køreprogrammer (Road, Rain, Sport og Rider), fuldt LED-lys, Hill Hold control, cruise control og nøglefri tænding, og varmehåndtag er standard på GT-versionen.

Selvom den nye Rocket 3 er både større og voldsommere, er den samtidig blevet 40 kilo lettere sammenlignet med sin forgænger – ikke dårligt for en i forvejen tung mc, der nu vejer lige under 300 kilo (tørvægt).

Typiske Triumph-forlygter – men nu med LED, selvfølgelig.

Pris: Ukendt, men dyr

Rocket 3 R fås i rød eller sort, mens Rocket 3 GT er tilgængelig i grå med røde detaljer eller sort. Udstyrskataloget bugner af alt fra quickshift (op/ned) til integreret GoPro-kontrolsystem, Turn-by-turn-navigation (Google) og dæktryksovervågning.

Det vides til gengæld endnu ikke, hvad de nye Raketter kommer til at koste. De bliver dog forhåbentligt noget billigere end den nu udsolgte og eksklusive TFC-version, der med dansk afgift landede på omkring 500.000 kroner.

Det kan heller endnu ikke be- eller afkræftes, om den nye Rocket 3 kommer til Danmark. Steven’s Mc Shop, dansk forhandler af Triumph, regner dog med, at Raketterne suser forbi butikken i København, og hvis de ikke gør, så kan de ”til enhver en tid bestilles hjem”, lyder meldingen.

Nu er der ikke andet at gøre end at vente på flere oplysninger – navnlig om pris og lanceringsdato – som efter sigende skulle blive offentliggjort 19. november 2019. Stay tuned!

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.