Yamaha præsenterer ny topmodel

  • Yamaha YZF-R1M MCTC (1).jpg
  • Yamaha YZF-R1M MCTC (3).jpg
  • Yamaha YZF-R1M MCTC (5).jpg
  • Yamaha YZF-R1M MCTC (6).jpg
  • Yamaha YZF-R1M MCTC (4).jpg
  • Yamaha YZF-R1M MCTC (7).jpg
  • Yamaha YZF-R1M MCTC (8).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (2).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (4).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (1).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (5).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (6).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (7).jpg
  • Yamaha YZF-R1M MCTC (10).jpg
  • Yamaha YZF-R1M MCTC (11).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (8).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (9).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (10).jpg
  • Yamaha YZF-R1 MCTC (11).jpg

2020-versionerne af Yamahas superbike-flagskib YZF-R1 er netop blevet offentliggjort. Her er alt, du skal vide om den 'normale' YZF-R1 og YZF-R1M med elektronisk affjedring.

Yamaha har lavet racermotorcykler og kørt løb siden 1950'erne, og mærkets ultimative supersport-model er den efterhånden legendariske YZF-R1 - og nu kommer den i en ny version. 

Siden lanceringen i 1998 har en af de mest markante udviklinger i modellens historie været indførelsen af crossplane-motoren i 2009, der med sit stærke, lineære moment øgede kørevenligheden og kontrollen. Det næste store spring fremad kom i 2015 med introduktionen af en helt ny generation af elektronisk styringsteknologi, der markerede YZF-R1's overgang fra den analoge til den digitale verden og gav kørere på alle niveauer bedre mulighed for at presse YZF-R1 tættere på den yderste grænse.

Nu er vi så nået til 2020-modellen af YZF-R1, der har et radikalt nyt racinglook, som sammen med et stærkt forbedret og opgraderet chassis, en forfinet motor samt udvidede elektroniske hjælpefunktioner understreger dens position som Yamahas ultimative supersport-motorcykel.

MotoGP-inspireret design
Alle modeller i R-serien er inspireret af YZR-M1, og YZF-R1's helt nye kåbedesign til 2020 fremhæver forbindelsen mellem Yamahas MotoGP-racer og virksomhedens supersports-topmodel. Måske forskellen fra forgængeren ikke er lige synlig for alle, men LED-lygterne er faktisk også redesignet, og den aerodynamiske effektivitet øget med over 5%, hvilket giver betydelige forbedringer i ydeevnen ved høje hastigheder. Derudover har 2020-modellen et nyt aluminiumsluftindtag bag frontkåben, som øger stivheden, og den nederste del af kåben, der dækker udstødningssystemet, er nu fremstillet af titanium.

Den "normale" YZF-R1 har analog, fuldjusterbar Kayaba-affjedring og fås i blå eller sort.

Euro5-godkendt racermotor
YZF-R1's 4-cylindrede 998-kubik motor yder fortsat 200 hk, men crossplane-motoren er ændret på en række punkter til 2020, hvilket skal sikre konstante høje præstationer og samtidig overholde de seneste EU5-normer. Yamahas ingeniører har videreudviklet motorens ydeevne ved høje omdrejninger med indførelsen af nydesignede finger-follower-vippearme og nye knastakselprofiler, der giver et optimeret ventilløft og en mere stabil åbning og lukning af ventilerne ved høje omdrejninger.

Derudover har motoren nydesignet indsugningslayout, som omfatter et redesignet topstykke og en anden placering af indsprøjtningsdyserne, hvilket optimerer ydelsen. Gasspjældene er flyttet tættere på forbrændingskamrene for at reducere indsugningsvolumenen og dermed give bedre forbrændingsstabilitet og større effektivitet - og de nye Bosch-indsprøjtningsdyser er nu placeret oven på de 45 mm spjældhuse i stedet for nedenunder. Disse nye indsprøjtningsdyser med 10 huller sender brændstoffet direkte ind i forbrændingskamrene og sikrer også en bredere sprøjtevinkel på 21,5 grader, hvilket giver en mere effektiv forbrænding.

Blandt de øvrige opgraderinger kan nævnes, at krumtappen har fået smørehuller med større diameter, ligesom krumtappens lejer har større diameter, og oliepumpen har en 10% mere kompakt rotor. Derudover er der ny størrelse på oliekanalerne i krumtaphuset, hvilket optimerer olietrykket, nydesignede dyser til stempelkøling, et bredere 2. gears hjul på hovedakslen, samt et ændret udstødningssystem, der har i alt 4 katalysatorer - et par foran udstødningskammeret og et andet par bag - og så har både lyddæmperen og motorens varmebeskyttere yderligere støjdæmpende egenskaber.

YZF-R1M har elektronisk Öhlins-affjedring og flere kåbedele i kulfiber. Den fås kun i blå/sølv.

Elektroniske innovationer
Også på elektronikfronten er der udviklet på 2020-modellen. Opdateringerne gælder både ride-by-wire-systemet "YCC-T", TFT-skærmen, launch control-systemet og den 6-akses IMU, der nu får information fra et ny bremsestyringssystem "BC" og motorbremsestyring "EBM".

Med det nye bremsestyringssystem (BC-system) kan køreren vælge mellem to ABS-modes - BC1 og BC2 - alt efter hvad der passer bedst til de personlige præferencer og køreforholdene. I BC1-mode er der et fast niveau af ABS-følsomhed, mens der i BC2-mode er en fleksibel ABS-følsomhed, der afhænger af maskinens nedlægningsvinkel og attitude. I BC2-mode øges ABS-følsomheden og interventionshastigheden, i takt med at nedlægningsvinklen bliver større, og det giver ekstra tryghed og kontrol ved kørsel i sving.

Data vedrørende for- og baghjulshastighed samt oplysninger fra IMU'en - f.eks. nedlægningsvinkel og slip ved acceleration - sendes til hydraulikenheden og den elektroniske styreenhed for ABS-funktionen, der foretager beregninger i realtid. Disse oplysninger gør, at bremsestyringen kan forhindre, at hjulene blokerer, ved at modulere hydrauliktrykket i de forreste og bageste bremsesystemer.

Motorbremsestyringen (EBM) er et system, der giver køreren mulighed for at vælge mellem tre forskellige niveauer af motorbremsekraft (høj - mellem - lav), der passer til en lang række situationer og personlige præferencer. Ved hjælp af data fra forskellige sensorer herunder sensorer for gearposition, motoromdrejningstal, gashåndtag- og gasspjældsposition justerer ECU'en åbningen af gasspjældene, tændingsindstillingen og brændstofindsprøjtningsmængden for at styre graden af motorbremsning.

Yamaha YZF-R1 kan fås fra september 2019, mens YZF-R1M kan reserveres online fra den 25. juli.

Affjedring, dæk og bremser
Den indre struktur på YZF-R1's 43 mm Kayaba-forgaffel med 120 mm vandring er ændret, for at køreren får bedre feedback. De nydesignede dæmpningsventiler er anbragt i et lamineret layout, og denne detalje - kombineret med en smule blødere forgaffelfjedre og et ændret olieniveau - giver mere nøjagtig feedback fra underlaget, hvilket giver en følelse af direkte og naturlige køreegenskaber. Disse ændringer af forhjulsaffjedringen suppleres af en modificeret styrdæmper samt en ændret opsætning af bagdæmperen, hvilket yderligere forbedrer køredynamikken på 2020-modellen af YZF-R1.

YZF-R1 har stadig dobbelte 320 mm bremseskiver og monoblok-kalibre, men på 2020-modellen er klodserne udstyret med et nyt højfriktionsmateriale, der sikrer endnu mere kraftfuld bremsning. Gummiet er også blevet opgraderet på den nye model, og YZF-R1 kører nu på de nyeste Bridgestone Battlax RS11-dæk.

Den nye Yamaha YZF-R1 kan fås fra september 2019, mens YZF-R1M kan reserveres online fra den 25. juli ligeledes med levering omkring september-oktober måned. Priserne starter ved 279.990 kroner for YZF-R1 og 369.990 kroner for YZF-R1M, og vi har samlet en oversigt over nyhederne på de to modeller nedenfor:

Nyt på YZF-R1

  • Aggressiv ny kåbe i M1-stil
  • Fuldt integreret bodywork, der giver øget samhørighed mellem kører og maskine
  • Den aerodynamiske effektivitet øget med over 5%
  • Forstærket følelse af kvalitet og M1 DNA
  • Opgraderet affjedring giver mere detaljeret feedback fra underlaget
  • Ny bremsestyring (BC) med ABS i sving og med 2 modes
  • Ny motorbremsestyring (EBM) med 3 modes
  • Optimeret Launch Control System (LCS)
  • Nyt "ride-by-wire" APSG-gashåndtag
  • Forbedret forbrændingseffektivitet og ydeevne ved høje omdrejningstal
  • Øget bremseeffekt
  • Nye indstillinger for styrdæmper
  • Nyeste Bridgestone Battlax RS11-dæk
  • Opgraderede TFT-instrumenter med indikatorer for BC og EBM
  • Motoren overholder EU5

Nyt på YZF-R1M

  • Meget avanceret Öhlins ERS NPX-forgaffel med gastryk
  • Letvægts carbon-bagende
  • Aggressiv ny carbon-kåbe i M1 stil
  • Stemplet med sit unikke produktionsnummer
  • Opdaterede apps til justering af Y-TRAC- og YRC-indstillinger
  • Fuldt integreret bodywork, der giver øget samhørighed mellem kører og maskine
  • Den aerodynamiske effektivitet øget med over 5%
  • Forstærket følelse af kvalitet og M1 DNA
  • Ny bremsestyring (BC) med ABS i sving og med 2 modes
  • Ny motorbremsestyring (EBM) med 3 modes
  • Optimeret Launch Control System (LCS)
  • Nyt "ride-by-wire" APSG-gashåndtag
  • Forbedret forbrændingseffektivitet og ydeevne ved høje omdrejningstal
  • Øget bremseeffekt
  • Nye indstillinger for styrdæmper
  • Nyeste 200-sektions Bridgestone Battlax RS11-bagdæk
  • Opgraderede TFT-instrumenter med indikatorer for BC og EBM
  • Motoren overholder EU5

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.