Yamahas mindste R-model, YZF-R125, kom i en ny version til 2019 med en ny 1-cylindret motor på 125 kubik, der med variabel ventilkontrol skulle give bedre føling med de 15 hk og et sænket forbrug på næsten 47 km/l.
Motoren sidder i et nyt Deltabox-stel, svingarmen er i aluminium, den har slipperkobling og et bredere bagdæk end forgængeren på 140 mm - og så har den et aggressivt design inspireret af den storebrødre. Det ses både på kåben og lygterne, men også på det MotoGP-inspirerede LCD-instrument.
Denne måned har Yamaha dog givet MotoGP-inspirationen et nøk mere med denne "YZF-R125 Monster Energy Yamaha MotoGP Edition". En stærk kandidat til titlen som verdenshistoriens længste modelnavn, men også en frisk lille A1-maskine i hidsig udklædning.
Selve teknikken deler den med den normale YZF-R125, så MotoGP-referencerne er begrænset til udseendet, der dog går hele vejen med Monster-klistermærker og andre sponsorater på stort set alle flader. Fedt ser det ud, men de kunne nu godt lige have smidt en mere rå lydpotte oven i handlen i vores øjne, så den ville lyde lidt mere, som den ser ud.
Yamaha YZF-R125 Monster Energy Yamaha MotoGP Edition (dyyyyb indånding) er på gaden nu til 61.990 kroner - 3.000 kroner mere end de andre YZF-R125 farver. Og vil du have Akrapovic-udstødningen på, koster det endnu 5.699 kr.