Af Daniel Bohnsen / 03-04-2020

Det er snart et år siden, at BMW præsenterede en konceptversion af R 18, der tegnede rigtig godt for tyskernes tilbagevenden til cruiser-segmentet. Og nu er det så virkelighed, efter BMW fredag aften trak klædet af den færdige R 18 via live-stream på Facebook.

Rå retrostil

Udseendet på den færdige BMW R 18 er rimelig tro mod konceptmodellen, med en langstrakt profil, elegante linjer og retrodetaljer hentet fra blandt andet R 5 fra 1936. Rørramme i stål og svingarm med integreret drivaksel giver illusionen af et fast bagstel, men der skjult en cantilever-affjedring bagtil, mens forenden har konventionel forgaffel med gaffelben, der er indpakket i sort lak – begge har justerbar dæmpning og forspænding.

Selvom R 18 er tænkt som en simpel, analog motorcykel, er der sneget sig lidt teknologi om bord. Den har nemlig både MSR og ASC moment- og traction-control, der kan indstilles i tre køreprogrammer: "Rain", "Rock" og "Roll" – og så siger man, at tyskerne ikke har humor! Der er desuden LED-lys og nøglefri adgang, og så kan både bakassistent og Hill Start Control fås som ekstraudstyr.

Rekordstærk bokser-2'er

Kronjuvelen i R 18 er dog den 1.802-kubik store motor – den kraftigste 2-cylindrede boksermotor, der nogensinde har siddet i en produktionsmotorcykel ifølge BMW. Med 91 hk og hele 158 Nm er der da også godt med bundtræk i overskud, for i spændet mellem 2.000 og 4.000 o/min lover tyskerne, at der altid er mindst 150 Nm til rådighed.

De første R 18-modeller er allerede klar til butikkerne, og den indledende serie kommer til at hedde "First Edition" og kommer med klassisk sort lak, pinstripes, flere kromdele og et "First Edition"-skilt. Men ellers lægger BMW op til, at man selv skal sætte præg på sin R 18, "customizing" er nemlig indtænkt i konstruktionen.

Skab din egen R 18

Eksempelvis kan bagerste del af stellet let fjernes, hvis man ønsker solostil med f.eks. et Bobber-sæde. Desuden er alle kabler, slanger og greb til bremse og kobling placeret, så man let kan skifte f.eks. styr, uden at skulle trække nye.

Danske priser og levering kendes endnu ikke, men vi ser frem til at møde BMW's nye R18-cruiser i virkeligheden – og rygtet vil vide, at den er den første af flere modeller bygget over den nye store boksermotor.

Læs også

bmw

Galleri: 2-liters bokserkoncept

bmw

BMW R 12: R nineT får cruiser-forvandling

bmw

BMW præsenterer tre nye GS'ere