Det er mere end to et halvt år siden, at Harley-Davidson første gang viste prototypen på Pan America, og siden da har vi flere gange skrevet om den store adventure-maskine i takt med, at nye informationer er blevet tilgængelige. Det har dog altid været med en masse ubekendte, mens amerikanerne igen og igen har udskudt lanceringen — men nu er Harleys nye eventyrmaskine endelig klar.
Moderne maskine
Den nye Harley-Davidson kommer i to versioner; Pan America 1250 og Pan America 1250 Special, der begge bruger en nyudviklet, vandkølet V2-motor med variabel ventilstyring som medbærende element i et ligeledes nyudviklet stel i stål og aluminium. Motoren, som H-D kalder for Revolution Max, leverer 152 hestekræfter og 128 Nm moment fra 1.252 kubik, hvilket er cirka 50 procent højere effekt end nogen anden Harley på markedet på trods af, at det faktisk er den laveste slagvolumen i programmet efter Sportster-seriens udfasning.
Begge har også Brembo Monoblock-calipre med fire stempler og en 6,8" TFT-instrumentering, der kan blandt andet kobles til telefonen for opkald/musikafspilning og vise kortnavigation. Derudover består elektronikpakken af IMU-styret kurve-ABS og -traction-control med forbundne bremser og bakkestart-funktion samt fem køreprogrammer og fartpilot og LED-lys som standard.