Af Daniel Bohnsen / 23-02-2021

Det er mere end to et halvt år siden, at Harley-Davidson første gang viste prototypen på Pan America, og siden da har vi flere gange skrevet om den store adventure-maskine i takt med, at nye informationer er blevet tilgængelige. Det har dog altid været med en masse ubekendte, mens amerikanerne igen og igen har udskudt lanceringen — men nu er Harleys nye eventyrmaskine endelig klar.

 

Moderne maskine

Den nye Harley-Davidson kommer i to versioner; Pan America 1250 og Pan America 1250 Special, der begge bruger en nyudviklet, vandkølet V2-motor med variabel ventilstyring som medbærende element i et ligeledes nyudviklet stel i stål og aluminium. Motoren, som H-D kalder for Revolution Max, leverer 152 hestekræfter og 128 Nm moment fra 1.252 kubik, hvilket er cirka 50 procent højere effekt end nogen anden Harley på markedet på trods af, at det faktisk er den laveste slagvolumen i programmet efter Sportster-seriens udfasning.

Begge har også Brembo Monoblock-calipre med fire stempler og en 6,8" TFT-instrumentering, der kan blandt andet kobles til telefonen for opkald/musikafspilning og vise kortnavigation. Derudover består elektronikpakken af IMU-styret kurve-ABS og -traction-control med forbundne bremser og bakkestart-funktion samt fem køreprogrammer og fartpilot og LED-lys som standard.

Pan America kommer i to versioner; "1250" og "1250 Special" med blandt andet elektronisk affjedring.

Blandt ekstraudstyret findes alt, hvad eventyrlystne motorcyklister har brug for til langturen.

Unik affjedring

Mens Pan America 1250 bruger fuldt (men manuelt) justerbar Showa-affjedring, har Special-modellen semiaktiv elektronisk affjedring med komponenter ligeledes fra Showa, men software udviklet specifikt af Harley-Davidson. Som noget helt nyt kan der dog tilkøbes "ARH" (adaptiv frihøjde) til den elektroniske affjedring. Det er et system, som sænker motorcyklen ved standsning og igangsætning, så det er lettere at nå jorden.

Laveste sædehøjde er 830 mm, og man kan selv indstille, hvor indgribende systemet skal være, hvis man eksempelvis ønsker, at affjedringen forbliver i laveste indstilling, mens man triller rundt på parkeringspladsen. Derudover har Special mere udstyr end den almindelige Pan America, som blandt andet omfatter dæktryksmonitor, centralstøtteben, varmehåndtag og motorbeskyttelse.

Harley-Davidson Pan America 1250 kommer på det danske marked til juni 2021 og starter ved 253.900 kroner for standard-udgaven og 298.900 kroner for Special-modellen. Derudover findes der flere farver til merpriser på 5.000-12.000 kroner, som kan ses i galleriet øverst. Det virker som om, Harley-Davidson har taget adventure-touring-opgaven seriøst, og vi glæder os til at se, hvad den nye Pan America kan mod konkurrenter som BMW R 1250 GS og Ducati Multistrada V4.

Læs også

H-D Hydra-Glide genopstår

'El Diablo' i begrænset antal

Nye muskelbundter fra Harley