Den 19. januar var de store kanoner kørt i stilling til Harley-Davidsons første digitale modelpræsentation, hvor vi håbede at få lidt mere at vide om den længeventede Pan America-model. Sådan skulle det dog ikke gå, i stedet viste H-D de småopdateringer, som de eksisterende modeller i programmet får til 2021, mens adventure-toureren Pan America må vente til slut-februar.
Nye farver og udstyr
De såkaldte "Special"-modeller af Road King, Street Glide og Road Glide i Harleys Touring-serie, der foruden 114-motor i stedet for 107 har været kendetegnet af sort stel, forgafler, udstødning og motordele, vil fra i år også kunne fås med kromdele, mens nye farver og opdateret forlygte runder deres opdateringer af.
Nye farver er der også til de luksuriøse CVO-modeller, som derudover har fået opdateret lydanlæggene til kraftigere Rockford Fosgate-enheder som standard, der er lavet specifikt til Harleyerne. Sportster-serien er, som vi tidligere har skrevet, ved at blive udfaset, så den er der ingen opdateringer til, og i Softail-familien vil der i 2021 ikke blive lavet hverken Low Rider, Deluxe, FXDR 114 eller Breakout 114 – om de vender tilbage næste år vides ikke.
Opdateret storsællert
Der er dog én nyhed i Softail-familien, og det er Street Bob-modellen, der i år vokser fra 107 til 114 kubiktommer slagvolumen. Street Bob har i årevis være Harleys bedst sælgende model herhjemme, og med 66 motorcykler indregistreret i 2020, var det sågar den 9. mest solgte motorcykel overhovedet i Danmark sidste år.
Med 114-motoren stiger effekten til 94 hk og 155 Nm fra 107-forgængerens 87 hk og 145 Nm, og så har den nye Street Bob passagerplads som standard foruden et lavere styr og kortere skærme. Foruden en gang nye lakeringer ligner Street Bob 114 dog meget sig selv, men med den større motor kommer formentlig også en prisstigning.
Formodet prisstigning
Baseret på den andre Harley-Davidson modeller, der både fås med 107- og 114-motor, vil merprisen være et sted mellem 30.000 og 50.000 kroner, i forhold til den gamle Street Bobs 228.900 kroner, men intet officielt er meldt ud endnu. Hvad det kommer til at få af betydning for modellens popularitet herhjemme, vides selvsagt heller ikke, men pris er traditionelt den vigtigste faktor i Danmark grundet vores høje afgifter, så det bliver spændende at følge.