Vinter-klargøring af mc

Sommersæsonen takker af, og motorcyklen skal stilles i opbevaring vinteren over. Men hvad er det nu lige man skal gøre? Her er en guide.

Umiddelbart virker det måske harmløst at stille motorcyklen i garage og efterlade, den indtil foråret kikker frem igen. Men at efterlade mc’en vinteren over uden nogen form for klargøring kan skade den mere, end man umiddelbart forestiller sig. Her er nogle tips til opbevaring af mc om vinteren.

Opbevaring
Det er klart bedst, hvis man kan opbevare sin mc inden døre på et tørt sted i løbet af vinteren. Et mc-dække beskytter desuden mod støv, og gør det vanskeligere for små dyr at overvintre i/på motorcyklen. Vidunderet er samtidig bedre afskærmet fra uønsket opmærksomhed fra nysgerrige sjæle.
 
Vask
Start med at give modellen en grundig vask med vand og autoshampoo. Lad være med bruge højtryksrenser, da den kan trænge ind og spule beskyttende fedt væk ved ledforbindelser med mere og trænge ind i ledningsnettets stik og lignende. Tør motorcyklen grundigt efter vask, start med at bruge et vaskeskind for at undgå kalkpletter. Behandl derefter alle ubeskyttede metaldele (stel, fodhvilerbeslag, forgaffel, motordele med mere) med et tyndt lag syrefri olie, men undgå at få det på bremseskiverne (hvis det alligevel sker fjern omgående olien med bremserens). Fjern insektrester og andet skidt især på de bevægelige dele af forgaffel-benene. Vær specielt opmærksom bag ved forskærm og anden beskyttelse, da gammelt snavs kan medføre rustdannelser, ødelægge pakningen og gøre forgaflen utæt. Kæden bør også have en gang smøring, inden modellen stilles ind for vinteren. 
 
Bremseskiver
Du har måske prøvet at efterlade mc'en våd efter vask, og et par dage senere skulle rokke lidt med bremserne for at løsne dem? Efterlader man motorcyklen længe nok i våd tilstand, så kan nogle bremseklodser faktisk æde sig fast på skiven. Tør bremseskiverne rene med bremserens og stik eventuelt et stykke tyndt karton ind imellem skive og bremseklods i vinterperioden.
 
Smøre kabler
Fungerer kablerne i forvejen ubesværet, er der egentlig ingen grund til at smøre dem inden vinterpausen. Specielt ikke nyere motorcykler, hvor indersiden er teflonbelagt, for dem er almindelig olie nærmest gift. Men man bør dog beskytte de fritliggende dele af wiren mod rust med syrefri olie eller fedt.
 
Vedligeholdelse af batteriet
En ubenyttet mc efterladt i en kold garage begynder hurtig at aflade batteriet. Et moderne batteri må helst ikke komme under 50 procents spænding, derfor er det vigtigt at oplade batteriet i løbet af vinterperioden. Du kan bruge en selvregulerende lader (vær forsigtig med at placere ledningerne korrekt og undgå at kortslutte batteriet). Laderen kan bruges, mens batteriet sider på mc’en, hvilket er den bedste løsning på en mc med alarm. Ellers kan man vælge at afmontere batteriet (først minuspolen) og sætte det til ladning ca. en gang om måneden. Ved syrebatterier fyldes batteriet op til max-markeringen med destilleret vand. Vedligeholdelsesfri batterier må ikke åbnes.

Se mere om batteriet her


Benzin/tank
Motorcykler med tank af ubehandlet stål bør fyldes til randen, så der ikke kan dannes rust. Er tanken i aluminium eller kunststof skal man ikke gøre noget. Om tanken er i stål klares lettest ved en magnettest. Benzinens oktantal og kvalitet forringes allerede i løbet af en måned. Hæld derfor en benzintilsætning (Liqui Moly benzinstabilisator eller lignende) i tanken og igennem benzinsystemet (er bedst at gøre under den sidste køretur inden vinterpausen). Hvis man (stadig) har en karburatormodel, kan man også vælge at aftappe benzinen. Begge dele nedsætter risikoen for startproblemer i foråret. Vælger du at tømme karburatorerne, er det nemmeste at lukke benzinhanen og lade motoren køre, indtil den går ud af sig selv. Alternativt kan karburatorernes svømmerhuse tømmes ved at løsne bundskruen.
 
Motor
Hvis motorolien er skiftet inden for serviceintervallerne, er olieskift praktisk talt overflødigt, hvis man anvender moderne olie. Nutidens olier indeholder additiver, som forhindrer en nedbrydningsproces og syredannelse i olien. Det gamle trick med at hælde lidt olie i cylindrene er heller ikke nødvendig. Hvis motorcyklen ikke ligefrem skal overvintre flere vintre i træk, er der ingen grund til at spilde sin tid med det store arbejde, der kan være med at finde frem til tændrørshætterne. Altså ingen panik over sammenrustede dele efter blot én vinter.  
 
Bremsevæske
Bremsevæske har det med at tiltrække vand som en tør havrekiks. Da de fleste garager er fugtige, bør man ikke tage chancer med bremserne, så hæld gerne ny bremsevæske på systemet efter en vinterperiode. Følg i hvert fald mindst instruktionsbogens anvisning.  

Dæk

Det ideelle er at parkere modellen på mc-løftere (paddock stands), så den parkeres med begge hjul løftet fra jorden. Derved undgår man, at dækkene deformerer og tager skade af en længerevarende kontakt med et koldt gulv. Hvis det ikke er muligt, kan man pumpe dækkene op til det maksimalt tilladte dæktryk og eventuelt dreje hjulene en kvart omgang engang imellem, så de ikke hviler på det samme punkt. Fjern evt. småsten i dækkene og kontroller at de ikke er revnede, eller at ventilen er mør.

 

Og så er der sådanset ikke andet tilbage at gøre, end at vente og glæde sig til forårets komme - god fornøjelse!

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.