Af Daniel Bohnsen / 27-11-2020

2021 byder på en ny udgave af Kawasakis WSBK-racer til vejen – og da baneversionen har vundet seks verdensmesterskaber i træk er det jo ikke et helt skidt udgangspunkt. Ligesom forrige år fås 1-liters Ninjaen både som almindelig ZX-10R og nummereret ZX-10RR-model, mens en ny SE-version med elektronisk affjedring endnu ikke er på programmet.

Onde øjne

Den nye Ninja ZX-10R kendes øjeblikket på sin nye front med mere kantet kåbe og små, olmt udseende LED-forlygter med optiske lysmoduler fra Mitsubishi. Resten af kåbedelene er også redesignet med forbedret aerodynamik som det primære fokus. Det har resulteret i indbyggende spoilere på siden, som genererer omtrent 17 procent mere downforce end sidste års Ninja.

Den 998-kubik rækkefirer er også opdateret, så den nu overholder Euro 5, og det er sket uden at koste af de 203 hk og 115 Nm. Der er komme nyt assist- og slipperkobling, kortere gearratioer fra 1.-3. gear og en luftkølet oliekøler inspireret af WSBK. På RR-modellen er der derudover stempler og plejlstænger i titanium samt ny knastaksel, der hæver max-omdrejningerne med 500 o/min og giver en ekstra hestekraft i toppen.

Ekstra komfort

ZX-10R har mange performance-opdateringer foruden motoren, blandt andet er chassiset opdateret med mere smidig geometri, og både Showa-affjedringen og Brembo M50-caliprene er blevet finjusteret. Det er dog ikke ræs det hele, for med ZX-10R's opdaterede elektronikpakke, er der nu både 4,3" TFT-skærm med telefonopkobling, fartpilot og sågar mulighed for varmehåndtag.

Førstnævnte betyder dog også, at man kan få sin racerlogs over på telefonen via Bluetooth, og så kan skærmen skifte visning til banebrug, så man kun har det allermest nødvendige i kombination med gearskiftindikatoren over skærmen. Der er også nye køreprogrammer og opdaterede assistentsystemer, men til gengæld er kørestillingen blevet mere aggressiv med fem millimeter højere fodhvilere, så forvent ikke en touringmaskine.

Den nye Kawasaki Ninja ZX-10R forventes i Danmark til foråret, og prisen bliver 294.990 kr. for den almindelige ZX-10R og 474.990 kr. for de 500 nummererede ZX-10RR modeller.

Læs også

Grøn på en ny måde

Ny mc-afdeling og logo til Kawasaki

Retrovolution med cylinder-underskud