Ducati har kraftigt ændret deres nøgne streetfighter, som nu kort og godt lyder navnet Monster - og nyheden er Bologna-firmaets første Monster-model uden et stålrørsstel, siden serien startede i 1993
Monster har gennemgået en lang række af 2021-ændringerne og opdateringerne, der alle har større smidighed og optimeret køreglæde som formål. Blandt de største ændringer på Ducati Monster 2021 er den Panigale V4-inspirerede støbte alu-ramme, som alene har hjulpet monstret af med 4,5 kilo. Rammen under sædet er nu i fibermateriale i stedet for metal og hjælper cyklen af med yderligere 2 kilo, imens lettere fælge og svingarm sparer cirka 7 kilo.
Testastretta 11°-motoren er i udgangspunktet den samme, men V2’erens størrelse er vokset fra 821 til 937 kubik, og det giver trods Euro 5-opdatering en effekt på 111 hk ved 9.250 o/min og et stærkt moment på 95 Nm ved 6.500 o/min. Foruden 2 ekstra hk skulle ændringerne også give en fladere og bredere momentkurve samtidig med, at selve motoren har tabt sig 2,5 kilo i den seneste udgave. Nyheden vejer kun 166 kilo tør. Sammenlignet med Monster 821 gør det den nye Monster 18 kilo lettere.
2021-modellen er også blevet udstyret med 4,3-tommer TFT-farvedisplay, LED-forlygte og USB-stik, ligesom køreren hjælpes på vej af Brembo-bremser og Ducati Safety Pack (med kurve-ABS, traction-control, launch-control, wheelie-kontrol) og op/ned quickshift.
Priserne på Monster-nyheden starter med Ducati Red til 154.990 kr. Imens Dark Stealth med sorte fælge, Aviator Grey med GP-røde fælge koster 157.790kr.
Ønskes mere sport findes også Monster Plus i samme farvevalg, men tilføjet en aerodynamisk vindskærm og indfarvet skal til passagersædet til henholdsvis 161.990 kr. og 164.790 kr. – og alle modellerne ventes klar hos Ducati-forhandlerne i april 2021.