Tilbage i 2016 lancerede Yamaha den første XSR 900. Nu kommer den i en ny og opdateret 2022-udgave, hvor den største opdatering uden tvivl er overgangen til seneste version af Yamahas CP3-motor på 889 kubik, som også findes i MT-09.
Det betyder Euro 5-godkendelse og mere power og moment – ekstra 4 hk (nu 119 hk ved 10.000 o/min) og 5 Nm mere (nu 93 Nm allerede ved 7.000 o/min) mod 88 Nm ved 8.500 o/min førhen. Hertil kommer en lang række andre opdateringer, som blandt andet tæller ny 6-akses IMU med to sensorer og elektroniske hjælpemidler i form af kurve-traction-control, slide control (SCS) og wheelie-control (LIF).
Den nye XSR 900 byder desuden på kurve-ABS, quickshift, fire D-mode-køreprogrammer (forgængeren havde kun tre), ride-by-wire af "R1-typen" (APSG), 3,5" TFT-farvedisplay (før LCD) og for første gang også cruise-control.