Af Daniel Bohnsen / 01-08-2025

Den seneste GSX-R 1000 var én af de modeller, der måtte lade livet ved overgangen til Euro 5+ regulativerne, men næste år er den tilbage i ny, forbedret udgave.

Opdateret motor
Suzuki har ikke bare nøjedes med at smide en ny udstødning på (selvom netop lydpotten faktisk er markant mindre end før), motoren er gennemgående opdateret med blandt andet nye knastaksler og -kæde, ventiler, stempler, benzinpumpe og en højere kompessionsratio på 13.8:1.

Foruden at overholde Euro 5+ kravene betyder det 195 hk ved 13.200 o/min, 110 Nm ved 11.000 o/min og samme grundlæggende konstruktion med fire cylindre på række og 999,8 kubik slagvolumen som tidligere.

Nu med vinger
Der er dog også sket ændringer med andet end motoren, mest åbenlyst er nok tilføjelsen af de aerodynamiske spoilere kaldet "winglets" på siden af kåben, der genererer downforce som øger stabiliteten ved høj fart. Men elektronikken har også fået et løft med opdateret 10-trins traction-control, anti-stejle-funktion, kurve-ABS, launch control og en masse andet, der alt sammen styres af en 6-akses IMU.

Alurammen ligner dog sig selv, og affjedring/bremser leveres af henholdsvis Showa og Brembo, mens tre ny lakeringer på kåben skiller sig ud. Blå, rød eller gul er de dominerende farver, og alle rummer en hyldest til 40-års jubilæet for GSX-R navnet, der blev introduceret i 1985 med GSX-R750.

Priserne er endnu ikke på plads, men et forsigtigt gæt kunne være omkring 325.000 kroner, når de nye 1000'er lander til foråret 2026. Se (og ikke mindst hør) den nye superbike i videoen her:

Stilbillede af video til forhåndsvisning

Læs også

Ny GT-tourer fra Suzuki

Suzuki præsenterer A2-venlig GSX-S 950

GALLERI: Opdateret Suzuki GSX-S 1000