TE-1 fremstår i det Triumphs kendte streetfighter-look og byder blandt andet på 160 kilometers rækkevidde, som Triumph kalder klasseførende. Regenerativ bremsning er implementeret i TE-1, med mulighed for yderligere optimering, og Triumph forventer at kunne forbedre rækkevidden yderligere i fremtiden for deres elektriske motorcykler.
Med 160 kilometers rækkehvide burde eksempelvis en Zero SR14,4+ kunne være med, afhængig af testmetoden? Det samme gælder TE-1’s køreklar vægt på 220 kilo (222 kilo for Zero’en), men når vi taler om topydelse stikker Triumph TE-1 i den grad af med 130 kW (177 hk), ligesom opladningstiden (0-80 %) på 20 minutter er hurtig.
TE-1 kan oplades på offentlige DC hurtigladere, som lynhurtigt giver 100 kilometers rækkevidde. Det lyder alt sammen spændende, men vi mangler stadig svar på, hvornår Triumph eventuelt vil sætte TE-1 i produktion?
Daytona 200 champion-raceren Brandon Paasch deltog i den sidste testfase, både i evaluering af motorydelse og også med den endelige opsætning af prototypen ved banetest, og han siger: "Gasresponsen på TE-1'eren er utrolig, motoren er både supermomentstærk og omdrejningsvillig. Den giver øjeblikkelig masser af kraft, så snart man rører gashåndtaget – hvilket er noget jeg elsker som motorcykelracer”.