Af Daniel Bohnsen / 21-11-2025

Norton har vel nærmest siden det første store sammenbrud i 1970'erne levet en temmelig udsvævende tilværelse med skiftende ejerskaber og kortere eller længere inaktive perioder. 

Seneste konkurs var i 2020 efter årene under Stuart Garner, og der blev mærket opkøbt af indiske TVS, som siden har arbejdet i kulisserne for at genrejse det historiske mærke.

Gennemført genrejsning

Den genrejsning ser ud til at blive nu, for til EICMA-udstilling 2025 tidligere på måneden holdt Norton en stor relancering, der blev promoveret intenst op til, hvor intet mindre end fire helt nye modeller blev præsenteret.

Modellerne spænder over alt fra sport til street, adventure til touring og baserer sig på to nyudviklede platforme: En 1200 kubik V4'er og en 585 kubik rækketoer.

Fire nye modeller

Med udgangspunkt i den største af platformene tilbyder Norton sportsmaskinen Manx R med 206 hk og 130 Nm til 204 kg, og den findes også en i streetfighter-version kaldet Manx (uden 'R') men med samme motor. Begge deler også en støbt aluramme og fuld elektronikpakke med 8" TFT-skærm, quickshift med mere.

Den lille platform danner bund for to nye Atlas-modeller, én asfaltorienteret tourer kaldet Altas GT og én mere adventureegnet version, der blot hedder Atlas. Den har 19" forhjul og længere affjedringsvandring, mens Atlas GT stiller med 17" hjul og gadedæk.

Kommer i 2026

Alle modellerne skulle være Euro 5+ godkendt og dermed klar til salg i Europa allerede fra næste år til priser, der endnu ikke er meldt ud.

Ind til videre er der heller intet nyt om en dansk importør, men det er interessant, om nogen kan se potentialet i at importere de genoplivede Norton-modeller. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at TVS mener det seriøst og har investeret massivt i projektet, så bliver spændende at følge Norton i de kommende år.

Læs også