Hvis man interesserer sig for biler, og tunede Mercedes'er med brede skærme og kæmpe fælge i særdeleshed, kender man garanteret Brabus, der er har lavet stærkere og mere luksuriøse 'Benz-modeller siden sidst i 70'erne. Nu har mærket dog lanceret sin første motorcykel, Brabus 1300 R, der, som de plejer, er baseret på en eksisterende model.
KTM i nye klæder
Fundamentet for Brabus 1300 R er KTM's nye 1290 Super Duke R Evo, og både stel, motor og den elektroniske WP Apex-affjedring er ens de to imellem. Det betyder en 1.301-kubik V2-motor med 180 hk og 140 Nm, omfattende elektronikpakke og samme Quick-throttle med forbedret gasrespons som Evo-modellen.
Brabus er bedst kendt for at tune og ombygge Mercedes-biler, men laver også både og nu motorcykler.
Her hører lighederne dog op, for Brabus har tilføjet WP-styrdæmper, adskillige kulfiberdele, støbte Monoblock-fælge, nye luftindtag og dobbelt slip-on udstødning. Der er også CNC-skårne greb, fodhvilere og gaffelbro foruden nye lygter, kåbedele og et speciallavet sæde med indbygget varme.
Udsolgt på rekordtid
Med Brabus 1300 R følger KTM i hælene på blandt andre Bimota (Kawasaki), MV Agusta og Ducati, der de senere år har lanceret adskillige specialmodeller i begrænset antal baseret på "normale" maskiner fra deres etablerede modelprogram, sidstnævnte også i samarbejde med bilproducenten Lamborghini.
Der er ikke sparet på de luksuriøse detaljer på Brabus 1300 R, der effektivt skjuler sit KTM-ophav.
I Brabus 1300 R's tilfælde laves der kun 154 eksemplarer i alt – 77 modeller i rød og 77 modeller i sort, der skal henvise til Brabus' skabelsesår i 1977. Prisen er 51.500 euro, eller knap 400.000 kroner, og det er selvsagt uden dansk registreringsafgift. Ikke at det er relevant, for alle 154 eksemplarer blev udsolgt på 1 minuter og 54 sekunder – men du kan komme på venteliste her, hvis nogen springer fra.