Af Christian Friis / 02-03-2021

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt motorcykelverdenen har fået øjnene op for elektriske motorcykler, så er der interessant nyt fra nogle af de helt store spillere.

I nyligt udsendte pressemeddelelser gør henholdsvis Yamaha, Honda, Piaggio og KTM opmærksom på, at de hver især har underskrevet en fælles hensigtserklæring om at oprette et "Swappable Batteries Consortium for Motorcycles and Light Electric Vehicles" – altså et samarbejde om at skabe fællesstandarder for udskiftelige batterier til el-motorcykler.

Ifølge pressemeddelelserne sker oprettelsen af konsortiet som led i Parisaftalen (der har til formål at begrænse udledning af drivhusgasser) og i forbindelse med overgangen til elektrisk drevne køretøjer. Ifølge konsortiet vil tilgængeligheden af et standardiseret udskiftelig batterisystem for motorcykler både fremme brugen af el-motorcykler og bidrage til en mere bæredygtig livscyklus for batterierne.

Ved samtidig at udvide rækkevidden, forkorte opladningstiden og sænke omkostninger til både køretøjerne og infrastrukturen håber producenterne også på at kunne imødekomme de mange bekymringer, der unægteligt er vedrørende "elektromobilitet".

Formålet med konsortiet vil derfor være at definere de standardiserede tekniske specifikationer for det udskiftelige batterisystem til køretøjer, der tilhører L-kategorien – eksempelvis knallerter og motorcykler – og være med til at skabe ​internationale tekniske standarder.

Konsortiet starter sine aktiviteter i maj 2021.

Læs også

el

Elektrisk ombygning: Fedt eller forbudt?