Af Daniel Bohnsen / 09-08-2021

Foto: Isiah Jones

Det bliver mere og mere udbredt at tage klassiske køretøjer og konvertere dem fra benzin eller diesel til eldrift. Der findes allerede et stort udvalg af ombyggere, der kan forvandle dit gamle folkevognsrugbrød, Jaguar E-Type eller klassiske Porsche til en elbil i forklædning, men det har været småt med tohjulede alternativer – indtil nu.

Startede som hobby

Omega Motors er egentlig et sideprojekt for de tre amerikanere Nick Nieminen, James Hollis og Ian Iott, der har erfaring fra elcykel-industrien. De syntes dog, at designlinjen for de fleste moderne elmotorcykler var for fjernt fra det, de elskede ved motorcykler, og satte sig derfor for at lave en elektrisk motorcykel med et klassisk udseende, fortæller de tre til bikeexif.com.

Opladning tager 5-8 timer i almindelig stikkontakt og klares elegant gennem det gamle benzindæksel.

De tog udgangspunkt i en Honda CB 200 fra 1975, som de ønskede at bevare så meget af som muligt. Både forgaffel, fælge og selv bremserne inklusive tromle bagtil er derfor originale, mens stellet er tilpasset en smule. Det er dog lykkedes holdet at montere elmotor og batteri via den gamle motors ophæng, mens benzintanken nu rummer al computerstyring og elektronik foruden stikket til opladning.

"Vi ønskede en motorcykel, der fungerer som et moderne elektrisk køretøj, men giver de samme følelser, som de klassiske motorcykler, vi elsker – i stedet for en kantet, futuristisk æstetik."

 

Tro mod ophavet

Batteriet er kun på 1,6 kWh, og effekten peaker ved 14 hk, hvilket sætter en naturlig fartbegrænsning ved 100 km/t. Men den oprindelige CB 200 var heller aldrig nogen raket, og derfor er den elektriske EV 200 også tunet mere til moment end topfart og tiltænkt små pendlerture i byen – og rækkevidden på knap 50 kilometer giver da heller ikke mulighed for mere.

Elmotoren er en universaldel, mens batteripakken og alu-indpakningen er udviklet specielt til EV 200.

Bag styret er der heller ikke meget, der afslører, at man ikke sidder på en original CB 200, for Omega Motors har med møje og besvær fået koblet alting til det oprindelige speedometer og styrbetjening, så selv koblingsgrebet nu fungerer som regenerativ bremse. De nødvendige informationer omkring batterilevetid er gemt på en skærm i tanken, der ligesom sædet er klædt i nyt læder.

 

Køb eller byg selv

Elkonvertering er noget der deler vandene blandt køretøjsentusiaster, men hvis én af vores gamle motorcykler lider komplet motorhavari, kunne vi da godt se pointen i en elektrisk ombygning her på redaktionen! Hvis man ikke er helt så fingernem, arbejder Omega Motors desuden på elektriske konverteringskits til klassiske motorcykler, og så er det også muligt at lægge en forespørgsel ind på at købe EV 200'eren på deres hjemmeside – prisen står der dog ikke noget om...

Læs også

el

Mc-producenter vil samarbejde om nye batterier