EU-Rådets transportministre har netop taget stilling til en række punkter i den såkaldte "Roadworthiness Package" ("Vejsikkerhedspakke"), som blandet andet omhandler EU's standarder i forhold til periodiske syn, vejsidesyn og registrering af køretøjers data.
"Jeg er glad for, at vi er nået frem til et positivt resultat, og at vi nu har en generel tilgang til begge forslag i pakken. Med denne aftale sikrer vi en modernisering af reglerne for vejsidesyn, periodiske syn og registrering af køretøjsdata, samtidig med at vi minimerer den administrative byrde," udtalte den danske transportminister Thomas Danielsen (V) efter mødet 4. december 2025.
Pakken, som Thomas Danielsen refererer til, består af to forslag, der fokuserer på opdatering af tre direktiver: ét om periodiske syn af motorkøretøjer, ét om vejsidesyn af erhvervskøretøjer og ét om registreringsdokumenter for køretøjer. I forhold til EU-Rådets holdning til omfanget af syn og minimumsfrekvenserne så opretholdes begge dele, sådan som de er i dag. Dét betyder blandt andet, at det ellers foreslåede skift til årlige syn i stedet for biennale syn (hvert andet år) efter 10 år ikke gennemføres. Den nuværende undtagelse, som udelukker motorcykler fra synskravene, opretholdes ligeledes, fastslår EU-Rådets transportministre.
EU-Rådet kan nu indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet for at nå frem til en endelig aftale – hvilket FEMA, som MCTC er en del af, og FIM igennem længere tid har advokeret og arbejdet for. Både FEMA og FIM hilser derfor også forslaget velkomment om at lade periodisk syn af motorcykler være op til det enkelte EU-medlemsland.