Godt halvandet år efter lanceringen af R 1300 GS, har BMW nu præsenteret efterfølgerne til R 1250 R, R 1250 RT og R 1250 RS, der blev forhandlet sideløbende med den nye R 1300 GS hele sidste år. Selvom de er bygget på samme grundlæggende platform, er der dog også forskellige på modellerne.
Fælles teknik
De tre nye modeller skifter ikke overraskende ligeledes navn til 1300, for den tocylindrede boksermotor med 145 hk og 149 Nm er fælles for dem alle. Det samme gælder den forreste del af rammen, nu udført i metalplader af stål, ligesom de alle fås med både automatiseret kobling, adaptiv fartpilot og elektronisk affjedring.
Tre køreprogrammer med kurve-ABS og -traction-control er standard, mens Dynamic og Dynamic Pro er tilkøb. De har alle fået nye hjul, der sparer 1,4 kilo uaffjedret vægt, og så er der kardantræk og fuldt LED-lys med mulighed for tilkøb af adaptivt kurvelys.