Af Daniel Bohnsen / 14-05-2025

Godt halvandet år efter lanceringen af R 1300 GS, har BMW nu præsenteret efterfølgerne til R 1250 R, R 1250 RT og R 1250 RS, der blev forhandlet sideløbende med den nye R 1300 GS hele sidste år. Selvom de er bygget på samme grundlæggende platform, er der dog også forskellige på modellerne.

Fælles teknik

De tre nye modeller skifter ikke overraskende ligeledes navn til 1300, for den tocylindrede boksermotor med 145 hk og 149 Nm er fælles for dem alle. Det samme gælder den forreste del af rammen, nu udført i metalplader af stål, ligesom de alle fås med både automatiseret kobling, adaptiv fartpilot og elektronisk affjedring.

Tre køreprogrammer med kurve-ABS og -traction-control er standard, mens Dynamic og Dynamic Pro er tilkøb. De har alle fået nye hjul, der sparer 1,4 kilo uaffjedret vægt, og så er der kardantræk og fuldt LED-lys med mulighed for tilkøb af adaptivt kurvelys.

BMW R 1300 RS

RS-modellen er sportstouren i familien, og sidder på den måde et sted mellem R og RT. Den deler dog mest teknik med R-modellen, blandt andet affjedringen med teleskopforgaffel og bagstel i aluminium, og herunder finder du nogle af dens karakteristika:

  • EVO Paralever som standard
  • DSA med justérbar fjeder foruden dæmpning som tilkøb
  • Navigationsholder med elektronisk lås som tilkøb
  • Taskesæt med topboks og elektronisk lås som tilkøb
  • Adaptiv fartpilot, kollisionsadvarsel for/bag samt vejbaneassistent som tilkøb
  • 62-graders kronrørsvinkel
  • Sædehøjde på 790 mm
  • Priser fra 239.900 kr.

BMW R 1300 R

Den sportsligste variant kalder BMW selv en dynamisk "roadster", og R 1300 R skiller sig først og fremmest ud ved fraværet af kåbe. Den har også en mere dynamisk kørestilling og lidt kraftigere bremser, mens den elektroniske DSA-affjedring fra ekstraudstyrslisten ifølge BMW er den første teleskopforgaffel i verden med justering af selve fjedrens stivhed. Sidstnævnte deles dog med RS, men her er flere karakteristika specifikt for R 1300 R:

  • EVO Paralever som standard
  • DSA med justérbar fjeder foruden dæmpning som tilkøb
  • Navigationsholder med elektronisk lås som tilkøb
  • Sidetasker med elektronisk lås som tilkøb
  • Adaptiv fartpilot og kollisionsadvarsel forfra som tilkøb
  • 320 mm bremseskiver fortil
  • Sædehøjde på 785 mm
  • Priser fra 235.900 kr.

BMW R 1300 RT

Skal det være boksertouring uden adventure-aspirationer, er R 1300 RT kongen. Den skiller sig ud fra de andre 1300'ere med bagstel i aluminiumsrørgitter og EVO Telelever affjedring fortil som på GS. Derudover tilbyder den "Dynamic Chassis Adaption" (DCA), som ved hjælp af ændringer i den elektroniske affjedring kan skifte mellem to kørestillinger: En komfortabel standardindstilling og én hvor bagenden hæves og dæmpningen stives af for en mere dynamisk oplevelse. Find flere detaljer om R 1300 RT herunder:

  • EVO Telelever som standard
  • Dynamic ESA elektronisk affjedring som standard
  • DCA med justerbar kørestilling som tilkøb
  • 10,25" TFT-skærm med integreret navigation
  • Sidetasker som standard
  • Adaptiv fartpilot, kollisionsadvarsel for/bag samt vejbaneassistent som tilkøb
  • 24 liter tank
  • Tilladt nyttelast 229 kg
  • Priser fra 324.600 kr.

 

Læs også

bmw

Galleri: 2-liters bokserkoncept

bmw

BMW R 12: R nineT får cruiser-forvandling

bmw

BMW præsenterer tre nye GS'ere