Af Daniel Bohnsen / 04-12-2023

"175 hestekræfter til 209 kilo tørvægt er lige i underkanten" ... sagde ingen nogensinde. Ikke desto mindre har KTM udboret deres store 1290 V2'er, så den nu har en slagvolumen på 1.350 kubik, og med det skabt de nye 1390 Super Duke R og 1390 Super Duke R Evo. Evo-modellen skiller sig ud med semiaktiv elektronisk affjedring modsat WP Apex-enhederne, der er monteret som standard, men ellers er de to modeller ens.

 

Lettere og stærkere

Den større motor har fået ny knastaksel integreret i topstykkerne foruden opdateret luftfilterboks og indtag, og den leverer nu 190 hestekræfter ved 10.000 o/min og 145 Nm ved 8.000 o/min. Derudover er 1390 lettet mærkbart i forhold til 1290 og står nu køreklar omkring 200 kilo – det giver et vægt/kraft-forhold langt tættere på de firecylindrede konkurrenter fra eksempelvis BMW og Ducati.

En opdatering af WP-affjedringen og Brembo Stylema-bremserne er der også at finde blandt de tekniske forbedringer, og så stiller 1390 Super Duke R til kamp med dæktryksensor som standard og mulighed for nye Performance- og Track-køreprogrammer med omgangstæller og indbygget telemetri-data til optimering af ens køreteknik.

V2'eren fra 1290 Super Duke R har fået øget boringen til 110 mm, hvilket giver 15 ekstra hestekræfter.

Den nye forlygteenhed er 700 gram lettere og har "Coming Home" lys, der forbliver kortvarigt tændt, når tændingen slås fra.

Polarisende design

Visuelt er der også sket ændringer fra 1290 til 1390, da den nye model gør brug af KTM's nye forlygtestil, der blev introduceret med 990 Duke sidste måned. KTM kalder selv designet for "rumvæsenagtigt", men vi kommer nu umiddelbart mere til at tænke på mandlige orangutangers store kindvalker ... Modigt er det i hvert fald, og den markante LED-signatur hele vejen rundt er letgenkendelig, hvilket KTM altid har været mestre i med deres orange kantede look.

Bagenden er også skåret til for en endnu mere minimalistisk afslutning på motorcyklen, og så er der ny 17,5 liter benzintank med integrerede spoiler, der genererer downforce for øget forhjulsstabilitet.

Hvad de nye KTM 1290 Super Duke R og R Evo kommer til at koste på danske plader vides endnu ikke, men hvis du helt vil slippe for at betale, udbyder KTM faktisk et eksemplar af den ultimative Duke i en konkurrence på deres hjemmeside her.

Læs også

ktm

Ekstrem baneracer fra KTM

ktm

Nye KTM RC'er til A1 og A2

ktm

Ny RC 390 lækket