Af Daniel Bohnsen / 25-02-2020

Hvis du er interesseret i det klassiske Harley-look, en stor buldrende V2-motor og ikke for mange dikkedarer, så er den nye indstigningsmodel i Softail-serien måske noget for dig. Amerikanerne præsenterer selv Softail Standard som essensen af, hvad en Harley-Davidson-motorcykel er i dens mest elementære form – og det kan vi sådan set godt følge dem i.

Halvhøjt aberibbe-styr, afskåret bagskærm, dobbelt shotgunudstødning, solosæde og trådegerfælge er en vinderkombination, hvis man er til amerikansk cruising, og de rigelige mængder blankpoleret krom spiller flot op ad den dybsorte lak. Minimalistisk LCD-instrument, en enkel rund forlygte og blinklys med integreret bag- og stoplys fuldender den klassiske stil, men under overfladen indeholder Softail Standard Harley-Davidsons mest moderne teknik.

Moderne Softail i klassisk forklædning

Den nye Standard-model bruger nemlig det nye, lettere Softail-chassis med skjult monobagdæmper, som Harley lancerede i 2017 sammen med den tilsvarende nye Milwaukee-Eight-motor, der i 107-version rummer 1.745 kubik fordelt i to cylindre i V-formation.

Både motor og stel præsterer markant bedre end den gamle Dyna-serie, og køreoplevelsen er også mere moderne end de mindre Sportster-modeller, selvom 19" forhjul og en enkelt bremseskive fortil selvsagt ikke giver nogen baneracer.

Til 207.900 kroner kunne den nye Softail Standard dog godt blive en succes herhjemme, da den pris placerer den mere end 20.000 kroner under sidste års Harley-bestseller Street Bob, som den deler langt det meste teknik med.

Læs også

H-D Hydra-Glide genopstår

'El Diablo' i begrænset antal

Nye muskelbundter fra Harley