Af Daniel Bohnsen / 05-02-2021

Rygterne om en ny Hayabusa har svirret i årevis, men det er først i år, at der for alvor har været hold i den information, der er dukket op. Og nu er ventetiden så endelig forbi for den store skare af tilhængere, som Hayabusa-navnet stadig har verden over, for i dag fredag 5. februar trak Suzuki klædet af tredje generation af deres hypersport-maskine.

Genkendeligt fundament
Hvis vi skal starte med det, der ikke har ændret sig fra anden generation af Hayabusa, der kom i 2008 og blev opdateret i 2013, så er aluminiumsstellet og -svingarmen på den nye model stort set identisk med forgængeren. Det samme gælder motorblokken på rækkefireren, der stadig er på 1.340 kubik, mens størstedelen af indmaden er ny.

Tredje generation af Suzuki Hayabusa (forrest) følger opskriften fra tidligere og bygger videre på forgængerens teknik.

Knast- og krumtapaksel, stempler, plejlstænger, udstødning, kobling og gearkasse er bare et lille udsnit af de dele, der er udskiftet og optimeret på den nye model for at give mere lineært træk, bedre holdbarhed og selvfølgelig den nødvendige Euro 5-godkendelse. Det er lykkedes, selvom det har kostet lidt på kræfterne, da Hayabusa nu yder 190 hk/150 Nm mod forgængerens 197 hk/155 Nm.

Højteknologisk Hayabusa

Ifølge Suzuki skulle den nye Hayabusa dog alligevel være hurtigere end den foregående fra 0-100 km/t, da den opdaterede motor skulle have mere overskud i bund- og mellemområdet, mens den nye teknologipakke gør det lettere at udnytte kræfterne. For én af de store fokusområder på den nye model, har været at få den up-to-date på elektronikfronten, så Hayabusa nu har alt det teknologiske udstyr, man forventer af en ny motorcykel i 2021.

Hjernen bag det hele er en 6-akses IMU, der læser motorcyklens bevægelser og bruger den viden til at styre traction-control, kombibremser med kurve-ABS, antistejle-funktion, launch-control, bakkestarts-system, fartpilot, forskellige køreprogrammer med mere. Det kan alt sammen monitoreres og tilpasses via en ny TFT-skærm placeret mellem de analoge omdrejningstæller og speedometer.

Moderniseret design

Andre ændringer, der påvirker køreoplevelsen, omfatter blandt andet en finjustering af den fuldjusterbare KYB-affjedring, 4-stemplede Brembo Stylema-bremsecalipre, nyudviklede Bridgestone-dæk på nye fælge samt ændret ergonomi med styret placeret 12 millimeter tættere på føreren. Og det er ikke kun på teknologifronten, der er sket ændringer, for designet er også opdateret til 2021.

Selvom den overordnede fremtoning er uændret med voluminøse bløde former, er alle kåbedele nye med skarpere linjer, markante diffusere bagtil og i kåbesiderne samt nye, moderne LED-lygter, der fortil har integreret blinklys i kørelyslygterne. Hayabusa er stadig relativt rund i en tid, hvor kanter er mere moderne, men Suzuki er alligevel lykkedes med at give Hayabusa et mere nutidigt visuelt udtryk samtidig med, at designet er umiskendeligt 'Busa.

Den nye Suzuki Hayabusa kommer til Danmark i april måned til priser fra 259.999 kroner - og ja, den er stadig elektronisk begrænset ved 300 km/t ...

Læs også

Ny GT-tourer fra Suzuki

Suzuki præsenterer A2-venlig GSX-S 950

GALLERI: Opdateret Suzuki GSX-S 1000