Af Christian Friis / 04-09-2020

Foto: Thomas Tolstrup

Som led i EU’s ønske om at harmonisere medlemslandenes typegodkendelses- og synsregler – og herunder at indføre periodiske syn af motorcykler – trådte en ny typegodkendelsesforordning i kraft 1. september 2020. Samtidig trådte også en ny lov om godkendelse og syn af køretøjer i kraft i Danmark.

Den nye synslov indeholder en række ændringer – blandt andet at det nu er op til transportministeren at fastsætte, hvilke køretøjer der skal indkaldes til periodiske syn.

Som bekendt har vi i Danmark (endnu) ikke indført periodiske syn af motorcykler, som ellers allerede er tilfældet i to ud af tre EU-lande. Men det kan meget vel komme på tale i nær fremtid, da Danmark ligesom resten af de 28 EU-lande er forpligtet til at leve op til EU's direktiv om netop at gennemføre periodiske syn af to- og trehjulede motorkøretøjer senest 1. januar 2022.

"Nej tak" til periodiske mc-syn

EU-direktivet indeholder dog også en undtagelse fra kravet om periodiske mc-syn. Derfor har MCTC – Landsforeningen for motorcyklister også rejst sagen for transportminister Benny Engelbrecht (S).

"I Havarikommissionens rapport fra 2009 om motorcykelulykker er der intet i konklusionerne, der peger på at ulykkerne sker på grund af, at motorcyklerne er i dårlig vedligeholdelsesmæssig stand, og det er stadig særdeles sjældent, at tekniske fejl bliver angivet som årsag til en mc-ulykke," siger MCTC's formand, Lene Michelsen.

Få ministerens syn på sagen og læs meget mere om emnet i MCTC's medlemsmagasin, som næste gang udkommer i slutningen af september.

Læs også

Vejdirektoratet: Tomme højrebaner irriterer

Forslag omfatter ikke motorcykler

Færdselsstyrelsen: Det skal du vide om støjmålinger