Ny Panigale-lillebror med V2

  • Ducati Panigale V2 MCTC (1).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (18).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (17).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (5).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (2).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (3).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (8).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (6).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (9).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (7).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (15).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (11).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (10).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (13).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (12).jpg
  • Ducati Panigale V2 MCTC (14).jpg

Ducati har givet lillebroderen i deres racerfamilie, 959 Panigale, en gennemgribende opdatering og i processen skiftet navnet til Panigale V2.

Hvis du er vild med sidste års Panigale V4-nyheds udseende (og hvem er ikke det), men ikke er fan af V4-motoren på bekostning af den klassiske 90-graders V2'er, så er der godt nyt! Til 2020 udgår 959-modellen nemlig og genfødes som Panigale V2 med stærkere motor, opdateret teknik og blændende flot design.

Velkommen til familien
Den gamle Panigale 1299 var ingen grim motorcykel, men den havde aldrig samme wow-effekt som 916, 1098 og den nye V4, når det kommer til fremtoning. Og efter 1299'eren udgik til fordel for den nye aggressive Panigale V4, har Ducatis eneste V2-racer - nemlig lillebror 959 - set forældet ud. Men nu kommer den næststørste Ducati-racer atter på højde med resten af Panigale-familien med ond front, elegant bagende, monobagsvinger og LED-lygter som storebror V4.

Med overgangen fra 959 Panigale til Panigale V2 er der bedre sammenhænge i Ducatis sportsfamilie, der også tæller V4 og V4R.

Men Panigale V2 er ikke bare gammel vin på ny flaske, for selvom motoren stadig er den 955-kubiks Superquadro-V2'er som i 959 Panigale, har Ducati præseteret at få den Euro5-godkendt samtidig med at de har hævet effekten til 155 hk og 104 Nm. Det er lykkedes dels med nye, større indsprøjtningsdyser og dels med et nyt udstødningssystem, der både reducerer modtryk og renser udstødningsgassen for flere skadelige stoffer.

Skabt til banen
Selvom Panigale V2 er dømt til et liv i skyggen af den store V4'er, bør den sagtens kunne håndtere nogle hurtige omgange på bane, hvis man kigger på specifikationerne. Fuldjusterbar Showa BPF forgaffel og Sachs-bagfjeder, Brembo monobloc M4.32 calipre, op/ned quickshift og den store elektronikpakke med 6-akses IMU og alle de intelligente hjælpsystemer boder i hvert fald for en kompetent køreoplevelse.

Udstødningsrøret, der skærer gennem kåben på højre side, er nok det tydeligste levn fra den gamle 959 Panigale. 

Systemerne styres gennem en ny 4,3" TFT-farveskærm, der også er forberedt til Ducatis dataanalysesystem til de rigtig dedikerede trackday-kørere. Den nye Panigale V2 ligner et stort skridt for Ducatis næststørste racer, der måske kan udgøre et reelt alternativ for italienerglade racerentusiaster, der ikke er tilhængere af Ducatis overgang til V4 på racertopmodellen. 

Vi glæder os til at se den i Milano om få uger, og bringer danske priser, så snart vi har dem. 

Glemt kodeord?

Indtast dit medlemsnummer og tryk reset. Hvis du ikke har en e-mail adresse tilknyttet dit abonnement skal du ringe til MCTC på 86 11 62 00

Ændre dit kodeord

Hov, der skete en fejl!
Det kan skyldes, at du har indtastet dit nuværende kodeord forkert.
Prøv eventuelt igen eller kontakt MCTC.