Ny Panigale V4 R: Op til 234 hk

  • DucatiPanigaleV4R20191.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R2019.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R20195.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R20194.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R20196.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201917.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201913.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201916.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201923.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201915.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201922.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201918.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201914.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201912.jpeg
  • DucatiPanigaleV4R201920.jpeg

Ducati stod for én af de kraftigste nyheder til årets EICMA-udstilling, da de præsenterede en (endnu) mere ekstrem udgave af deres supersportsmodel; Panigale V4.

Ducati havde et par solide opdateringer med til EICMA 2018 i form af en Hypermotard 950 og Diavel 1260 med den større V2-motor fra XDiavel og Multistrada 1260, men det var en anden model, der stjal showet på Ducati-standen. Sidste år havde de den helt nye Panigale V4 med, og allerede dengang var det ikke nogen hemmelighed, at skiftet fra V2 var et skridt på vejen til at sikre italienerne superbike-verdensmesterskabet WSBK. Til EICMA 2018 viste de så den motorcykel, som skal bringe trofæet hjem til Ducati; den nye V4 R.

Selvom den deler navn med den ”normale” Panigale V4, er R-modellen en markant mere racerfokuseret maskine – og det er jo ikke fordi Panigalen ligefrem var en ladcykel til at starte med. Motoren er en ny version af den 1.103 cm3 maskine på 90 grader, der er reduceret til 998 cm3 for at overholde kravene til WorldSBK-serien.

 V4 R ligner måske resten af Panigale-familien ved første øjekast, men der er mange ændringer på kåbedelene, benzintanken er udført i ulakeret aluminium, og disse aerodynamiske finner genererer 30 kg downforce ved 270 km/t.

På trods af den mindre slagvolumen yder V4 R 221 hk i de homolegerede gadeversioner af modellen, mens tilføjelsen af en racerudstødning fra Akrapovic hæver effekten yderligere til vanvittige 234 hk – vel at mærke til en motorcykel på 172 kg. Den roterer helt til 16.500 o/min i sjette gear, så for at minimere inerti og slid er indmaden i R-motoren udført i letvægtsmaterialer som aluminium og titanium.

Rammen tager udgangspunkt i det støbte alu-stel fra Panigale V4, men er lettere og stivere til gavn for præstationerne på racerbanen, og så benytter V4 R manuel, fuldjusterbar Öhlins affjedring i stedet for det semiaktive system på V4 S. Bremserne er stadig Brembo Stylema-enheder, og V4 R har alle de samme elektroniske hjælpemidler (IMU-styret kurve-ABS, traction-control, antistejlesystem, quick shift, launch control mv.), som resten af Panigale V4-familien.

Vi er virkelig spændte på at se Ducati Panigale V4 R konkurrere i WorldSBK-mesterskabet næste år, og indtil da kan man jo bare savle løs over galleriet øverst i artiklen...