Det kommer måske som en overraskelse for nogen, men Hondas mest populære model herhjemme er den lette cruiser CMX 500 Rebel. Modellen, der fik en mindre opdatering til i år, er faktisk en pæn succes for Honda kloden over, og nu arbejder de på at udvide sortimentet med en ny cruiser, der skal kunne stjæle kunder fra de amerikanske mastodonter.
Hjertet fra Africa Twin
Ingen Harley-kører med respekt for sig selv vil blive set på en motorcykel med under 500 kubik, så den kommende Rebel 1100 er udstyret med den 1.084-kubik store paralleltwin fra den nye Africa Twin. De to cylindre leverer i CRF 1100'eren 102 hk og 105 Nm, men vi forventer, at motoren i den nye Rebel er tunet til at prioritere moment over hestekræfter og generere mere overskud i bund-/mellemområdet, end det er tilfældet på Africa'neren.
Patentansøgninger, der går forud for modellen, indikerer, at Honda vil udvikle et helt nyt stel til den store Rebel, men da intet officielt er meldt ud endnu, er det sparsomt med detaljer. Vi kan dog godt regne med, at Rebel 1100 får en større elektronikpakke en den simple CMX 500, for med drivlinjen fra CRF 1100 L Africa Twin er der mulighed for både IMU-styret kurve-ABS og -traction-control, samt endda DCT automatgear.
Priser og lancering kendes der af gode grunde intet til endnu, men det kunne da være spændende med en ny stor Honda i stil med fantomtegningen øverst i artiklen? Vi følger i hvert fald sagen!